Bitcoin (BTC) en Ethereum (ETH) kenden gisteren een teleurstellende dag op de Amerikaanse aandelenbeurzen. De beursgenoteerde fondsen voor de twee grootste crypto’s verloren samen bijna 1 miljard dollar (omgerekend ruim 800 miljoen euro). ETF-investeerders laten zich dus duidelijk meeslepen door de huidige angst op de cryptomarkt.
3e verliesdag op rij
Gisteren was alweer de derde dag op rij dat zowel de Bitcoin- als Ethereumfondsen verlies boekten. Voor de Bitcoinproducten gebeurde dat aan het begin van de maand ook al. Voor Ethereum daarentegen moeten we verder terug in de tijd: sinds begin mei is er geen reeks van drie verliesdagen meer geweest.
Volgens Farside Investors, dat iedere dag de geldstromen uiteenzet, stroomde er gisteren 523,3 miljoen dollar uit de Bitcoin ETF’s en 422,2 miljoen dollar uit de Ethereum ETF’s. Samen is er dus voor 945,5 miljoen dollar uit de fondsen gehaald, wat overeenkomt met 812,7 miljoen euro.
Vooral Fidelity heeft veel coins moeten dumpen. Er stroomde 246,9 miljoen dollar uit zijn Bitcoin-fonds (FBTC) en 156,3 miljoen dollar uit zijn Ethereum-fonds (FETH). Voor Grayscale was het ook een hele teleurstellende dag. Zijn GBTC-fonds verloor 115,5 miljoen dollar en zijn Ethereum-fondsen raakten 122 miljoen dollar en 88,5 miljoen dollar kwijt.
BTC en ETH duiken naar laagste niveau in weken
Tegelijkertijd kelderden de koersen van de twee crypto-zwaargewichten naar nieuwe dieptepunten. Bitcoin daalde naar 112.600 dollar (laagste punt sinds 5 augustus), zoals je vanmorgen al kon lezen, en Ethereum ging naar 4,063 dollar (laagste punt sinds 8 augustus).
Beiden hebben nu een pittige terugval gehad sinds hun pieken van vorige week. Bitcoin bereikte donderdag een nieuw record van 124.500 dollar en is sindsdien met ruim 9 procent gedaald, Ethereum kwam tot 4.789 dollar (bijna een historisch hoogtepunt) en is daarna met 15 procent gedaald.
Veel mensen maken zich zorgen of de altcoinkoning nog wel een nieuwe all-time high gaat bereiken. Correcties van dit formaat zijn echter niets nieuws, zeker niet na de steile klim van de afgelopen tijd. Nog geen maand geleden zakte Ethereum ook al zo’n 15 procent weg, om daarna met volle kracht weer door het dak te gaan.
Claim vandaag nog €10 gratis en betaal geen handelskosten over de eerste €10.000!
Grijp deze unieke kans met Newsbit en Bitvavo door nu een account aan te maken via de knop hieronder. Stort slechts €10 en ontvang direct €10 gratis. Bovendien kun je 7 dagen lang zonder kosten handelen over je eerste €10.000 aan transacties. Start vandaag nog en profiteer direct van de groeiende populariteit van crypto!
Maak je account en Claim je €10 gratis.
Mis deze kans niet om direct te profiteren van de groeiende populariteit van Crypto!
Ripple-CEO haalt uit naar Saylor: ‘Bitcoin-strategie schaadt de cryptomarkt’
Ripple-topman Garlinghouse blijft positief over Bitcoin, maar zegt dat de financieringsaanpak van Saylor de cryptomarkt heeft geschaad.
BlackRock: AI-momentum ‘zuigt zuurstof weg’ bij Bitcoin
Mitchnick van BlackRock ziet beleggers massaal naar AI vluchten, weg van Bitcoin. Toch wijst hij op een aanjager die de koers kan keren.
Handelaren dekken zich massaal in tegen nieuwe Bitcoin-crash
Bitcoin optiehandelaren blijven voorzichtig en dekken zich massaal in, maar optiemarkt ziet voorlopig geen crisis voor Strategy ontstaan.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
Goud, zilver en koper onder druk: waarom beleggers massaal verkopen
Metalen staan onder druk. Niet vanwege fundamentele factoren, maar vanwege de stijgende rentes en de sterke Amerikaanse dollar.
