Waar het Bitcoin ATM-netwerk in 2021 iedere maand met duizenden machines steeg, zijn er in de laatste 6 maanden van 2022 slechts 94 van deze machines geplaatst.
Installatie van Bitcoin ATM’s gehinderd
Het aantal Bitcoin geldautomaten (ATM’s) wordt gezien als een maatstaaf voor de adoptie van de top cryptocurrency. De installatie hiervan is gehinderd door diverse factoren, waaronder de geopolitieke spanningen en de wereldwijde inflatie. Meerdere initatieven die de groei van het hele crypto-ecosystemen moet ondersteunen zijn hierdoor vertraagd of gecanceld. Als gevolg hiervan daalden de inspanningen om nieuwe Bitcoin-geldautomaten te installeren in veel landen die ooit het initiatief hadden genomen.

In de eerste helft van 2022 zijn er naar verluidt 4.169 BTC ATM’s geplaatst. In de tweede helft slechts 94, een aanzienlijk verschil. Deze gegevens worden bevestigt door CoinATMRadar. Ondanks dit hebben landen als Spanje en Australië wel het voortouw genomen in crypto ATM-installaties. De Verenigde Staten (VS) en Canada behouden de top twee posities voor het hosten van het grootste aantal geldautomaten. El Salvador, het land dat ooit de derde positie bekleedde, is nu na respectievelijk Spanje en Australië gezakt naar de vijfde positie.
Alhoewel het aantal BTC ATM’s momenteel gehinderd worden, kan dit ook relatief snel weer herstellen. Diverse landen maken namelijk wel stappen in hierin, waaronder Australië die net El Salvador ingehaald heeft om de op 3 na grootste crypto ATM-hub te worden. Zij kregen onlangs hun eerste Lightning-enabled Bitcoin ATM.
Ook zien enkele fabrikanten van Bitcoin-machines een stijging in interesse en aanvragen in hun machines. In onderstaande grafiek is de stijging van meerdere fabrikanten te zien. Het zou hiermee als slot kunnen dat dit deel van de crypto-markt dan ook (relatief) snel een herstel ziet. Toch blijft dit speculatie en is hiermee niet zeker.

Grootbank ziet ‘FOMO’ onder vermogensbeheerders voor tokenisatie
Grote vermogensbeheerders haasten zich naar getokeniseerde fondsen. Volgens BNY is de FOMO enorm, ondanks onrijpe techniek.
Wall Street bouwt stilletjes door aan crypto terwijl koersen onder druk staan
Volgens Ric Edelman versnellen grote instellingen hun inzet op blockchain en tokenisatie, ondanks de zwakke stemming onder beleggers.
Polymarket passeert 1 miljard dollar omzet, mede dankzij het WK
Polymarket passeert 1 miljard dollar jaaromzet, slechts zes weken na de Amerikaanse lancering. Het WK voetbal zorgt voor recordvolumes.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
