De Verenigde Staten lijken steeds nadrukkelijker te kiezen voor een actieve rol in de cryptowereld. In een gesprek met de Amerikaanse Senaat liet Bo Hines, directeur digitale assets van het Witte Huis, opnieuw weten dat de VS meer Bitcoin (BTC) wil kopen. De cryptomunt werd daarbij aangeduid als ‘digitaal goud’.
‘Bitcoin is de gouden standaard’
Volgens Hines is het in het belang van de VS om zo veel mogelijk Bitcoin in handen te krijgen. De plannen passen binnen een bredere strategie van president Donald Trump om van Amerika de ‘crypto-hoofdstad van de wereld’ te maken. Maar hoe realistisch is het dat de VS op korte termijn daadwerkelijk grote hoeveelheden Bitcoin gaat inkopen?
Een deel van de Bitcoin ligt al op de plank. De VS bezit momenteel zo’n 200.000 Bitcoin, verkregen via inbeslagnames bij strafzaken. Tot nu toe zijn er echter geen nieuwe munten actief aangekocht. Ook David Sacks, de ‘crypto czar’ van het Witte Huis, suggereerde eerder al dat dat zou kunnen veranderen. Tijdens de Bitcoin 2025-conferentie gaf hij aan dat de VS serieus overweegt om naast geconfisqueerde munten ook actief Bitcoin aan te kopen.
Tijdens een informeel gesprek met de senatoren Cynthia Lummis en Tim Scott, beiden uitgesproken crypto-voorstanders, bevestigde Hines gisteren opnieuw het standpunt van het Witte Huis. Hij wees op de schaarste van Bitcoin en noemde het ‘de gouden standaard’. Eerder dit jaar zei hij op de Bitcoin Conference in Las Vegas al hetzelfde.
Volgens Hines wordt overwogen om de aankopen budgetneutraal te financieren. Dat betekent volgens hem geen extra kosten voor Amerikaanse belastingbetalers. Hij noemde als mogelijke bronnen onder meer de opbrengsten van verhoogde importtarieven of het herzien van bestaande goudcertificaten.
BITCOIN Act: plan voor één miljoen BTC
Opvallend is ook het wetsvoorstel van senator Lummis, de BITCOIN Act. Dit voorstel moet het mogelijk maken dat de VS in vijf jaar tijd één miljoen Bitcoin aanschaft. Daarmee zou de Amerikaanse overheid een van de grootste houders van de cryptomunt worden.
De VS zou volgens Hines met deze stappen zijn dominantie als financieel wereldleider willen behouden. Hij prees de recente goedkeuring van de GENIUS Act door de Senaat, een wet die een duidelijke regels opstelt voor stablecoins.
Met het succes van de stablecoin-wetgeving hoopt de Senaat nu ook voor het einde van dit jaar een bredere crypto-marktstructuurwet aan te nemen, genaamd de Digital Asset Market Clarity Act. Die wet moet duidelijkheid scheppen voor zowel beleggers als bedrijven.
De vraag blijft of de plannen voor grootschalige Bitcoin-aankopen politiek haalbaar zijn.
Claim vandaag nog €10 gratis en betaal geen handelskosten over de eerste €10.000!
Grijp deze unieke kans met Newsbit en Bitvavo door nu een account aan te maken via de knop hieronder. Stort slechts €10 en ontvang direct €10 gratis. Bovendien kun je 7 dagen lang zonder kosten handelen over je eerste €10.000 aan transacties. Start vandaag nog en profiteer direct van de groeiende populariteit van crypto!
Maak je account en Claim je €10 gratis.
Mis deze kans niet om direct te profiteren van de groeiende populariteit van Crypto!
Bitwise: de volgende cryptogolf draait niet om Bitcoin
Financiële adviseurs verliezen interesse in BTC en richten hun aandacht steeds vaker op stablecoins, tokenisatie en blockchaintoepassingen.
Recordaantal Bitcoins op verlies, toch verkopen ervaren beleggers niet
Long-term Bitcoin houders bezitten een recordaantal BTC, terwijl miljoenen munten op verlies staan. Analisten zien een opvallend signaal.
Crypto koersupdate: Bitcoin stuit op muur, maar Monero stijgt 10%
Bitcoin stuit op weerstand bij $63.000 dollar en wordt omlaag geduwd door een dreigend bericht van Trump. Hoe staat de markt er nu voor?
Meest gelezen
Newsbit-analist voorspelde de daling naar 60.000 dollar: dit verwacht hij nu
De Bitcoin koers houdt stand rond cruciale steun, terwijl Newsbit-analist Juffermans een mogelijke bodem later dit jaar verwacht.
Goud verliest in één keer alle winst van dit jaar
Goud is opnieuw stevig aan het dalen, terwijl Wall Street optimistisch blijft. Komt er later dit jaar alsnog een grote stijging aan?
AI voorspelt XRP koers voor 30 juni 2026
AI-modellen voorspellen dat de XRP koers eind juni onder 1,20 dollar zakt. Bitcoin-zwakte en lage liquiditeit drukken de munt.
