De Amerikaanse Senaat heeft dinsdagavond een historisch besluit genomen: met een ruime meerderheid van 68 tegen 30 stemden de senatoren in met de GENIUS Act. Het is de eerste omvangrijke wet in de VS die regels oplegt aan stablecoins, digitale munten gekoppeld aan de dollar.
De wet moet een einde maken aan de ongereguleerde uitgifte van deze munten. Maar nu is het aan het Huis van Afgevaardigden: volgt ook daar goedkeuring?
GENIUS Act stelt strenge eisen aan stablecoins
De Guiding and Establishing National Innovation for U.S. Stablecoins of 2025 – kortweg GENIUS Act – verplicht uitgevers van stablecoins tot volledige dekking van hun tokens met cash of kortlopende staatsobligaties. Ook zijn er zware eisen op het gebied van transparantie, kapitaalbuffers en antiwitwasmaatregelen.
Opmerkelijk is dat de wet ondanks jarenlange weerstand nu wél door de Senaat is gekomen, mede dankzij steun van meerdere Democratische senatoren. Volgens Republikeins senator Bill Hagerty, die het voorstel indiende, is de wet essentieel om vertrouwen te creëren in deze vorm van digitale dollars. “De waarde van stablecoins zal worden gekoppeld aan de dollar en één-op-één gedekt. Dit geeft zekerheid en vertrouwen voor bredere adoptie van deze technologie,” zei hij vlak voor de stemming.
Niet iedereen deelt dat optimisme. Senator Elizabeth Warren stemde tegen en waarschuwde dat de wet buitenlandse partijen zoals Tether te veel ruimte geeft. Ook uitte ze kritiek op de mogelijkheid dat techreuzen met eigen stablecoins de markt kunnen verstoren. Extra gevoelig ligt het feit dat president Donald Trump zelf betrokken is bij cryptoprojecten.
Een historische mijlpaal
De GENIUS Act wordt gezien als een mijlpaal binnen de industrie. Ji Kim van de Crypto Council for Innovation sprak van “een historische stap vooruit”. Amanda Tuminelli van de DeFi Education Fund noemde het “een overwinning voor de VS en voor innovatie”.
Toch is het proces nog niet afgerond. Het wetsvoorstel ligt nu bij de House of Representatives. Die kan het voorstel goedkeuren of wijzigen. In dat laatste geval moet de Senaat opnieuw stemmen. Belangrijk: de GENIUS Act sluit aan bij een breder wetsvoorstel in de House, de Digital Asset Market Clarity Act, die het juridische kader voor de gehele cryptosector moet vastleggen.
90 procent gekoppeld aan dollar
Uit een rapport van TRM Labs blijkt dat stablecoins inmiddels goed zijn voor meer dan 60 procent van alle cryptotransacties. Meer dan 90 procent daarvan is gekoppeld aan de dollar. Toch wijzen experts erop dat de snelheid en schaal van deze tokens ook risico’s meebrengen, zoals gebruik bij ransomware en fraude.
Wat doet de House of Representatives met deze wet?
De komende weken wordt duidelijk of ook de House of Representatives zich achter deze wet schaart. Het zou een historisch moment zijn voor de Verenigde Staten:.
Claim vandaag nog €10 gratis en betaal geen handelskosten over de eerste €10.000!
Grijp deze unieke kans met Newsbit en Bitvavo door nu een account aan te maken via de knop hieronder. Stort slechts €10 en ontvang direct €10 gratis. Bovendien kun je 7 dagen lang zonder kosten handelen over je eerste €10.000 aan transacties. Start vandaag nog en profiteer direct van de groeiende populariteit van crypto!
Maak je account en Claim je €10 gratis.
Mis deze kans niet om direct te profiteren van de groeiende populariteit van Crypto!
Abracadabra grijpt in nadat stablecoin ruim 50 procent onderuit gaat
De koers van MIM zakte de afgelopen dagen tot ongeveer 0,49 dollar, waarmee de stablecoin meer dan de helft van zijn waarde verloor.
Europees Parlement geeft groen licht voor digitale euro
Het Europees Parlement maakt de weg vrij voor de digitale euro. De ECB wil de munt in 2029 uitrollen, in online en offline vorm.
VK versoepelt stablecoinregels om aansluiting niet te missen
De Bank of England schrapt de bezitslimieten voor stablecoins en versoepelt de regels, om het VK niet te laten achterlopen op de VS.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
