De Amerikaanse advocaat John Deaton zegt dat de Securities and Exchange Commission (SEC) zich op glad ijs begeeft met de rechtszaak tegen Ripple. In december 2020 spande de SEC de rechtszaak aan tegen Ripple en beschuldigde de toezichthouder het bedrijf ervan illegaal XRP te hebben verkocht, zonder zich eerst te registreren.
Volgens Ripple was die registratie niet nodig, omdat het een digitale asset is en geen effect voor de Amerikaanse financiële wetgeving.
SEC gaat boekje te buiten
In een nieuw opiniestuk voor Bloomberg Law schrijft Deaton dat de SEC zijn boekje te buiten gaat met de beschuldigingen richting Ripple. Hij verwijst onder andere naar de rechtspraak die de SEC gebruikt om zijn argumenten te onderbouwen. Die komt namelijk uit 1946 en de rechter had volgens Deaton op dat moment geen rekening kunnen houden met de ontwikkeling van de technologie.
“Dit gaat verder dan de 1933 Securities Act en de meer dan 250 gerechtelijke beslissingen inzake het effectenrecht. Zij hadden zich deze situatie destijds nooit kunnen voorstellen”, aldus Deaton.
Dat klopt niet helemaal, want het feit dat XRP een instrument is dat in een digitale database leeft, maakt het natuurlijk niet meteen anders dan een traditioneel aandeel. De wijze waarop je een database bijhoudt hoeft in essentie niets te veranderen aan het financiële object zelf.
Kleine kans van slagen
Wat dat betreft lijkt de kans van slagen van dit argument behoorlijk klein. Je kunt niet voor iedere technologie zeggen dat het helemaal nieuw is en dat de bestaande wet- en regelgeving daar niet op van toepassing zou zijn.
Als ik nu een eigen cryptocurrency in een Excel-bestand zou starten en die zou verkopen en daar bepaalde winstrechten of andere zaken aan zou hangen, dan zou het ook als een effect voor de financiële wetgeving kwalificeren.
Het is dus nog zeer, zeer de vraag of de rechters meegaan in dit soort argumenten. John Deaton is wel behoorlijk zeker van zijn zaak.
“Ik ben helemaal voor duidelijke regels om mensen te beschermen. Maar op dit moment buit de SEC de onzekerheid rondom crypto uit om te herdefiniëren wat een investeringscontract en gezamenlijke onderneming is in de Verenigde Staten”, zo sluit de advocaat zijn verhaal af.
XRP koers balanceert op rand van 1 dollar: analisten vrezen enorme crash
XRP nadert gevaarlijk dicht de grens van 1 dollar door een brede uitverkoop, zware liquidaties en hernieuwde uitstroom bij beleggers.
XRP-whale verliest 28 miljoen dollar na crash richting 1 dollar
Een grote XRP-belegger zag posities van tientallen miljoenen gedwongen sluiten toen XRP richting 1 dollar zakte. Dit gebeurde er.
Mastercard lanceert AI-betalingen, speelt Ripple straks een hoofdrol?
Volgens Stevenson nemen meer dan dertig bedrijven deel aan de pilot. Daarbij zouden onder andere Stripe, Coinbase en OKX betrokken zijn.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Tiener steelt 13 miljoen dollar aan Bitcoin en geeft het uit aan Lamborghini’s
Canadese tiener bekent crypto-oplichting van 13 miljoen dollar en gaf gestolen geld uit aan luxe auto’s en privéjets.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
