Bitcoin (BTC) heeft vandaag al een tik gekregen, maar het zou goed kunnen dat er nog meer uitgedeeld wordt. De koers is al met ongeveer 2 procent naar beneden gegaan, maar in dit artikel geven we twee redenen waarom het nog verder omlaag kan gaan.
CME gap als magneet voor BTC
In het holst van de nacht stond de Bitcoin koers de 107.000 dollar. Op de piek was de munt zo’n 107.500 dollar waard en dat is sinds vorige week maandag niet meer gebeurd. Een dag later was een van de slechtste dagen van dit jaar met een crash van bijna 8 procent naar 99.000 dollar, de laagste stand sinds juni.
Inmiddels wordt er ruim 2.000 dollar minder neergelegd voor de grootste cryptomunt. Vanmorgen ging het zelfs nog even voor minder dan 105.000 dollar over de toonbank. Dat is een daling van bijna 2,5 procent, maar het zou ook nog wel onder de 104.000 dollar kunnen duiken.
Met een verdere val naar 103.800 dollar zou de zogeheten CME gap gedicht worden. Dat is een prijsverschil dat ontstaat op de Bitcoin-futuresmarkt van de Chicago Mercantile Exchange (CME).
Die beurs is namelijk in het weekend gesloten, terwijl de gewone cryptomarkt nooit haar deuren sluit. Als Bitcoin in het weekend stijgt of daalt, opent de CME-koers op maandag op een ander niveau dan waar hij vrijdag sloot. Dat verschil noemen we de CME gap.
Dat gebeurde ook het afgelopen weekend. Bitcoin steeg namelijk in waarde en heeft zo een gat gecreëerd in de grafiek van de CME-beurs.
Veel handelaren houden deze gaten actief in de gaten en nemen er posities op in. daardoor beweegt de koers vaak terug naar dat niveau. Crypto Rover wist gisteren te melden dat iedere CME gap van de afgelopen vijf maanden later weer gedicht is. In 95 procent van de gevallen gebeurde dat zelfs al binnen zeven dagen.
Patroon over de afgelopen maanden
Iets anders is dat Bitcoin de afgelopen maanden vaak op dinsdag een bodem vormt voor die week. Gisteren daalde Bitcoin nog naar 104.700 dollar, dus wat dat betreft zou het vandaag nog niet gedaan zijn met de pijn.
In ieder geval ziet het er nog altijd positief uit als we iets verder uitzoomen. Bitcoin lijkt een dubbele bodem te hebben gevormd onder de 100.000 dollar en zelfs met een daling naar 103.800 dollar is er geen reden voor paniek.
Recorduitstroom uit Bitcoin-ETF’s: 1,79 miljard dollar weg
Volgens de meest recente cijfers van SosoValue kampen Bitcoin ETF’s inmiddels zeven opeenvolgende weken met netto-uitstroom.
Ripple-CEO haalt uit naar Saylor: ‘Bitcoin-strategie schaadt de cryptomarkt’
Ripple-topman Garlinghouse blijft positief over Bitcoin, maar zegt dat de financieringsaanpak van Saylor de cryptomarkt heeft geschaad.
BlackRock: AI-momentum ‘zuigt zuurstof weg’ bij Bitcoin
Mitchnick van BlackRock ziet beleggers massaal naar AI vluchten, weg van Bitcoin. Toch wijst hij op een aanjager die de koers kan keren.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
