De Finanancial Conduct Authority, of FCA afgekort, is de financiële toezichthouder van het Verenigd Koninkrijk (VK). Sinds het begin van dit jaar heeft deze toezichthouder 26 van de in totaal 34 crypto-geldautomaten die ze bezocht en geïnspecteerd hebben gesloten.
Ultimatum is afgegeven
De exploitanten van dergelijke crypto-geldautomaten hebben naar verluidt een ultimatum gekregen van de FCA om te voldoen aan de vastgestelde voorschriften, of om alle illegale operaties in het land simpelweg stop te zetten.
Nadat de deadline van deze ultimatum verlopen is, heeft de FCA tot op heden 36 crypto-geldautomaten onderzocht, waarvan de meeste dus inmiddels ook gesloten zijn.
Meeste machines opereren nog illegaal
Steve Smart, gezamenlijk uitvoerend directeur van handhaving en markttoezicht verklaarde het volgende tegen het gebruik van crypto-geldautomaten:
Als u in het Verenigd Koninkrijk een crypto-geldautomaat gebruikt, gebruikt u hoogstwaarschijnlijk een machine die illegaal werkt en geeft u uw geld mogelijk af aan criminelen.
Het is benoemingswaardig dat slachtoffers van dergelijke oplichting momenteel niet beschermd worden door de Britse overheid of door de exploitanten van de machines.
Alle crypto-exchanges en geldautomaten moeten officieel geregistreerd zijn bij de FCA en moeten tevens voldoen aan de ‘UK Money Laundering Regulations’, de regels tegen het witwassen van geld.
Op 8 juli bracht de politie van Clive een rapport uit waarin werd beschreven hoe een crypto-oplichter een nietsvermoedend slachtoffer opbelde dat deed alsof hij de wetshandhaving vertegenwoordigde en $6.000 wist te stelen terwijl hij dreigde met een arrestatiebevel.
Oplichters lijken angsttactieken te gebruiken en doen zich om die reden voor als wetshandhavers om nietsvermoedende personen te misleiden om geld over te maken via crypto-geldautomaten. Het is echter als slot belangrijk op te merken dat wetshandhavingsinstanties nooit contact opnemen met personen die betaling eisen via de telefoon of via cryptovaluta.
Bitcoin koers stevent af op zeldzaam tweede verlieskwartaal op rij
Bitcoin dook afgelopen week onder de 60.000 dollar en stevent af op een tweede verlieskwartaal op rij, iets wat pas twee keer eerder gebeurde.
Recorduitstroom uit Bitcoin-ETF’s: 1,79 miljard dollar weg
Volgens de meest recente cijfers van SosoValue kampen Bitcoin ETF’s inmiddels zeven opeenvolgende weken met netto-uitstroom.
Ripple-CEO haalt uit naar Saylor: ‘Bitcoin-strategie schaadt de cryptomarkt’
Ripple-topman Garlinghouse blijft positief over Bitcoin, maar zegt dat de financieringsaanpak van Saylor de cryptomarkt heeft geschaad.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
