De Abu Dhabi Investment Council (ADIC) heeft zijn blootstelling aan Bitcoin bijna verdriedubbeld in het derde kwartaal van 2025. Dat doen ze via de Bitcoin ETF van BlackRock. Voor Bitcoin is dat eindelijk weer een goed signaal, dat aangeeft dat er nog steeds veel institutionele interesse is.
Bitcoin als digitale evenknie van goud
ADIC, een investeringsarm van Mubala Investment Company, vertelde Bloomberg op woesndag dat het Bitcoin ziet als het digitale equivalent van goud.
De extra investeringen van het fonds kwamen tijdens een volatiele periode voor Bitcoin. Het kwartaal eindigde daags voordat Bitcoin naar een all-time high van 125.100 dollar steeg op 5 oktober, waarna de Bitcoin koers woensdag tot onder de 90.000 dollar dook.
Aan het begin van Q3 beschikt ADIC nog over 2,4 miljoen aandelen in het Bitcoin-fonds van BlackRock. Terwijl het op 30 september om 8 miljoen stuks ging. Daarmee komt de totale positie van ADIC nu uit op ongeveer 520 miljoen dollar.
Zayed Aleem van M2, een handelsplatform, noemt het “fantastisch” dat er zoveel institutionele overtuiging bestaat voor Bitcoin. Verder is het volgens hem een “sterk signaal” dat de Verenigde Arabische Emiraten zich hiermee manifesteert als een globale hub voor digitale assets.
Bitcoin komt op als store of value
Traditioneel gezien fungeert goud als een store of value in de financiële wereld. Beleggers gebruiken het edelmetaal als een economie-onafhankelijke asset om waarde in op te slaan. Crypto-analist MartyParty ziet Bitcoin nu langzaam een vergelijkbare rol vervullen.
Hoewel de koersactie van Bitcoin te wensen overlaat, mag het fonds van BlackRock alsnog een sterk jaar opschrijven. In totaal stroomde er 25 miljard dollar naar binnen in 2025.
Nu is het afwachten wat Bitcoin in de laatste weken van 2025 weet te presteren. De grote vraag is of het positieve momentum teruggevonden kan worden, en of het mogelijk is om er nog één periode van scherpe stijgingen uit te persen.
Dat is uiteraard waar de meeste beleggers op hopen, omdat de all-time high van ruim 125.000 dollar nog niet extreem bevredigend is. Zeker niet als je bedenkt dat in 2021 al het niveau van 69.000 dollar werd aangetikt.
Ripple-CEO haalt uit naar Saylor: ‘Bitcoin-strategie schaadt de cryptomarkt’
Ripple-topman Garlinghouse blijft positief over Bitcoin, maar zegt dat de financieringsaanpak van Saylor de cryptomarkt heeft geschaad.
BlackRock: AI-momentum ‘zuigt zuurstof weg’ bij Bitcoin
Mitchnick van BlackRock ziet beleggers massaal naar AI vluchten, weg van Bitcoin. Toch wijst hij op een aanjager die de koers kan keren.
Handelaren dekken zich massaal in tegen nieuwe Bitcoin-crash
Bitcoin optiehandelaren blijven voorzichtig en dekken zich massaal in, maar optiemarkt ziet voorlopig geen crisis voor Strategy ontstaan.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
