De financiële toezichthouder van Albanië heeft een nieuw licentieregime goedgekeurd dat gericht is op cryptocurrency exchanges.
Wet verwijst op de gedistribueerde grootboektechnologie
De nieuwe wet verwijst op zijn beurt naar exchanges die gebruik maken van de gedistribueerde grootboektechnologie. Dit zijn exchanges die de blockchain in combinatie met digitale tokens, digitale activa en die waarbij zowel digitale activa als fiat-valuta worden gebruikt.
Volgens het licentieregime passen DLT-exchanges onder één van de 3 categorieën; degenen die alleen digitale activa en digitale tokens gebruiken, degenen die fiat en virtuele valuta gebruiken, en degenen die digitale effecten verhandelen.
De licenties zullen uitgegeven worden op basis van het indienen van gedetailleerde documentatie, inclusief bedrijfsorganisatie, bedrijfsplannen, bron van kapitaal en reputatie. Zodra de aanvraag is ingediend, geven de autoriteiten het dossier door aan een speciaal opgerichte commissie om deze te beoordelen en te evalueren in overeenstemming met de wet.
Beschermen van investeerders en publiek
Alle beslissingen omtrent de aanvragen zullen gebaseerd zijn op het beschermen van investeerders en het publiek. Hiernaast is het gebaseerd op het bevorderen van stabiliteit en transparantie van financiële markten, het zorgen voor naleving van de wet, adequate beveiligingssystemen en bescherming tegen cyberaanvallen. De beheerder van het bedrijf, de raad van bestuur, de raad van commissarissen en andere belangrijke belanghebbenden zullen ook worden beoordeeld volgens de verordening.
Om aan een licentie te komen moeten bedrijven hiernaast beschikken over voldoende kapitaal. Alhoewel de eerste versie van de wet op 1 september 2020 ingegaan is, zijn nog niet alle benodigde statuten geïmplementeerd. Er wordt hierdoor nog niet gehandhaafd op de wet. Verwacht wordt echter dat dit op korte termijn zal gebeuren.
Australië geeft cryptobedrijven drie maanden langer voor vergunning
De Australische financiële toezichthouder ASIC heeft de overgangsperiode voor cryptobedrijven met drie maanden verlengd.
Rusland zet grote stap met AI-wet: eigen modellen krijgen voorrang
Rusland heeft een belangrijke stap gezet richting een eigen wettelijk kader voor kunstmatige intelligentie (AI).
India grijpt in: miljoenen gebruikers verliezen toegang tot Kalshi
Kalshi blokkeert gebruikers uit India terwijl wereldwijd steeds meer landen streng optreden tegen voorspellingsmarkten zoals Polymarket en concurrenten.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
