Maak een account op Bitvavo en krijg €20 aan Bitcoin gratis!
Bitvavo: Ontvang
€20 aan BTC gratis!
De Verenigde Staten hebben sancties opgelegd aan vier grote Iraanse crypto exchanges. Daarmee wil Washington voorkomen dat Iran via crypto toegang houdt tot internationale financiële netwerken. Volgens de Amerikaanse overheid speelt vooral Nobitex een centrale rol bij het omzeilen van sancties.
Het Amerikaanse ministerie van Financiën maakte bekend dat de exchanges Nobitex, Wallex, Bitpin en Ramzinex zijn toegevoegd aan de sanctielijst van het Office of Foreign Assets Control (OFAC). Hierdoor mogen Amerikaanse bedrijven en burgers geen diensten meer leveren aan deze platforms.
Minister van Financiën Scott Bessent stelt dat Iran crypto gebruikt om bestaande sancties te ontwijken.
“Terwijl de Iraanse economie zich in vrije val bevindt, heeft het regime ervoor gekozen technologie rond crypto in te zetten voor zijn eigen corrupte agenda, waaronder het ontwijken van sancties en het wegsluizen van vermogen uit het land”, aldus Bessent.
De sancties maken deel uit van de campagne die Washington de “Economic Fury” noemt. Die werd in april gestart en heeft als doel Iran verder af te sluiten van het internationale financiële systeem.
Volgens Bessent richt de campagne zich onder meer op het stoppen van de financiering van het Iraanse nucleaire programma. “Zoals beloofd blijft het ministerie het geld volgen, via het banksysteem en via crypto, om te voorkomen dat het regime een kernwapen ontwikkelt”, zei hij.
Afgelopen week maakte Bessent al bekend dat de Verenigde Staten sinds eind februari bijna 1 miljard dollar aan crypto uit Iraanse wallets en crypto exchanges in beslag hebben genomen.
Opvallend is de rol van Nobitex, de grootste cryptobeurs van Iran. Het Amerikaanse ministerie stelt dat het platform betalingen heeft gefaciliteerd voor de Islamitische Revolutionaire Garde en andere gesanctioneerde organisaties.
Ook blockchain analysebedrijf Chainalysis ziet Nobitex als een belangrijke schakel binnen de Iraanse cryptosector. Volgens het bedrijf verloopt ongeveer 50 procent van alle crypto handel in Iran via het platform.
Daarnaast zijn ook Nobitex topman Seyed Ali Khoee en voorzitter Amir Hossein Rad op de sanctielijst geplaatst.
Volgens de Amerikaanse overheid zijn inmiddels al voor tientallen miljarden dollars aan financiële kanalen afgesloten die anders beschikbaar zouden zijn geweest voor Iran en gelieerde organisaties.
FTX-medeoprichter Sam Bankman-Fried heeft zijn hoger beroep verloren. Zijn veroordeling en celstraf van 25 jaar blijven overeind.
De opmerkingen volgen op een voorstel dat het Amerikaanse ministerie van Financiën in april presenteerde om onderdelen van de GENIUS Act uit te voeren.
De Clarity Act moet de Amerikaanse crypto-sector uit het juridische grijs trekken, maar de bankenwereld zet zich er nu hard tegen schrap.
De Bitcoin koers houdt stand rond cruciale steun, terwijl Newsbit-analist Juffermans een mogelijke bodem later dit jaar verwacht.
Goud is opnieuw stevig aan het dalen, terwijl Wall Street optimistisch blijft. Komt er later dit jaar alsnog een grote stijging aan?
AI-modellen voorspellen dat de XRP koers eind juni onder 1,20 dollar zakt. Bitcoin-zwakte en lage liquiditeit drukken de munt.