De Amerikaanse overheid heeft voor het eerst sinds 2007 nieuwe 30-jarige staatsobligaties verkocht tegen een rente van meer dan 5 procent. Bij de veiling van 25 miljard dollar aan schuldpapier kwam het rendement uit op 5,046 procent.
Dat is een belangrijk signaal. Het laat zien dat beleggers een hogere vergoeding eisen om de Amerikaanse overheid voor lange tijd geld te lenen. De belangrijkste reden is de oplopende inflatie door de oorlog in Iran en de stijgende energieprijzen.
Inflatie loopt opnieuw hard op
Eerder op de dag bleek dat de Amerikaanse producentenprijzen in april met 6 procent zijn gestegen op jaarbasis. Dat is het hoogste niveau sinds 2022, toen de wereldeconomie werd geraakt door de energiecrisis na de Russische invasie van Oekraïne.
In maart lag de producenteninflatie nog op 4,3 procent. Voor het uitbreken van de oorlog in februari was dat 3,4 procent. De versnelling is dus duidelijk.
De kern van het probleem is energie. Door de sluiting van de Straat van Hormuz, waar normaal ongeveer een vijfde van de wereldwijde olieaanvoer doorheen gaat, zijn brandstofprijzen sterk gestegen. Benzine in de Verenigde Staten is met meer dan de helft opgelopen naar 4,51 dollar per gallon. Diesel staat met 5,66 dollar per gallon dicht bij recordniveaus.
Dat werkt door in de hele economie. Vrijwel alles wat consumenten kopen, wordt ergens per vrachtwagen vervoerd. Hogere dieselprijzen betekenen dus hogere transportkosten, en die komen uiteindelijk terecht in prijzen voor boodschappen, vliegtickets en andere goederen.
Fed kan zelfs weer rente verhogen
De cijfers komen op een gevoelig moment. Kevin Warsh staat op het punt Jerome Powell op te volgen als voorzitter van de Federal Reserve. Hij erft een economie waarin de inflatie opnieuw oploopt, terwijl de groei door hogere energieprijzen juist onder druk kan komen.
Susan Collins, president van de Boston Fed, zei dat zij zich inmiddels een scenario kan voorstellen waarin de centrale bank de rente opnieuw moet verhogen om inflatie te bestrijden. Dat is niet haar basisscenario, maar het feit dat dit opnieuw wordt genoemd, is veelzeggend.
De markt prijst inmiddels een veel grotere kans in op een renteverhoging. Na de inflatiecijfers steeg de kans op een renteverhoging vóór april 2027 naar 80 procent, tegenover 56 procent eerder deze week.
Waarom dit Bitcoin raakt
Voor Bitcoin (BTC) is dit op korte termijn ongunstig. De munt profiteert doorgaans van ruime liquiditeit, dalende rentes en een markt die bereid is risico te nemen. Een stijgende Amerikaanse rente doet precies het tegenovergestelde.
Als 30-jarige staatsobligaties meer dan 5 procent opleveren, krijgen beleggers een aantrekkelijker alternatief voor risicobeleggingen. Tegelijkertijd zorgt hogere inflatie ervoor dat de Fed minder ruimte heeft om de rente te verlagen. Daardoor blijven financiële omstandigheden krapper.
Dat raakt vooral assets die niets produceren, zoals Bitcoin en goud. De Bitcoin koers moet het hebben van schaarste, vertrouwen en kapitaalinstroom. Als beleggers opnieuw rekening houden met hogere rentes en een sterkere dollar, kan dat de vraag naar Bitcoin tijdelijk drukken.
Vastgoedmagnaat ziet grote kans: koopt juist meer Bitcoin terwijl de markt crasht
Grant Cardone blijft Bitcoin kopen met huurinkomsten uit vastgoed en onderscheidt zich van Strategy door huurinkomsten te gebruiken.
Bitcoin koers stevent af op zeldzaam tweede verlieskwartaal op rij
Bitcoin dook afgelopen week onder de 60.000 dollar en stevent af op een tweede verlieskwartaal op rij, iets wat pas twee keer eerder gebeurde.
Recorduitstroom uit Bitcoin-ETF’s: 1,79 miljard dollar weg
Volgens de meest recente cijfers van SosoValue kampen Bitcoin ETF’s inmiddels zeven opeenvolgende weken met netto-uitstroom.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
