Ambtenaren van het Amerikaanse ministerie van Financiën roepen exchanges op om crypto transacties van meer dan $10.000 te melden aan de Internal Revenue Service (IRS).
Rapporteren van grote transacties
Op 20 mei werd een rapport vrijgegeven over belastingvoorstellen van president Joe Biden. Het ministerie van Financiën richtte zich in dat rapport ook op cryptocurrencies. Het ministerie roept banken, betalingsproviders en crypto exchanges op om meer informatie te rapporteren over hun in- en uitstroom van rekeningen, beginnend in 2023.
Op dit moment beschikt de IRS niet over onafhankelijke verificatie van dergelijke transacties. Dit kan mogelijk leiden tot een groter wordende belastingkloof – het verschil tussen verschuldigde en betaalde belastingen.
“Financiële instellingen beschikken over veel waardevolle informatie. Ze verstrekken al rapporten van derden aan de IRS”, aldus het rapport. “In plaats van nieuwe vereisten voor belastingbetalers in te voeren, is het gebruik van deze informatie een manier om de naleving te verbeteren.”
Volgens de overheidsinstantie vormt crypto een “significant opsporingsprobleem doordat het illegale activiteiten vergemakkelijkt”. Hierdoor vermeldde het specifiek dat cryptobedrijven in het vizier lagen:
“Bedrijven die crypto-activa ontvangen met een marktwaarde van meer dan $10.000, moeten deze transacties rapporteren. Cryptocurrency is een klein deel van de huidige zakelijke transacties. Een dergelijke uitgebreide rapportage is echter nodig om alle inkomsten in het nieuwe meldingsregime te includeren.”
Belastingkloof verkleinen
Volgens gegevens van de IRS werd 83,6% van de belastingen “vrijwillig en op tijd” betaald tussen 2011 en 2013. Het ministerie van Financiën rapporteert echter dat de belastingkloof in de komende 10 jaar ongeveer $7 biljoen zal bedragen. Dat betekent dus dat er $7 biljoen te weinig aan belasting zal worden betaald. Dat is een groot probleem en daarom is er momenteel een voorstel om deze potentiële kloof met 10% te verkleinen. Door alle transacties goed te rapporteren zou deze kloof een stuk kleiner moeten worden.
Het ministerie van Financiën zei dat digitale valuta’s een “grote zorg” waren voor de overheid. Sommige bedrijven overladen hun cryptovaluta namelijk met contant geld om niet aan de rapportageverplichtingen te voldoen. De IRS heeft van sommige exchanges gegevens kunnen verkrijgen over individuele crypto-belastingbetalers. Maar bedrijven die met contant geld en crypto te maken hebben zijn schijnbaar een blinde vlek voor belasting regelgevers.
Hongkong trekt de teugels aan: cryptobedrijven moeten data delen
Volgens parlementslid Chan Wai-man worden ongeveer 8.000 extra financiële instellingen onder de nieuwe regelgeving gebracht.
Europees Parlement wil strengere cryptoregels, ook DeFi en staking in beeld
De Markets in Crypto-Assets Regulation (MiCA) vormt sinds kort het belangrijkste Europese regelgevingskader voor cryptoactiva.
Nieuwe Amerikaanse cryptowet onder vuur: werkt de Clarity Act mensenhandel in de hand?
De Amerikaanse organisatie Alliance to End Human Trafficking heeft het Congres opgeroepen om Sectie 604 van de voorgestelde Clarity Act opnieuw te beoordelen.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
