De internationale financiële markten staan onder druk. Terwijl de Amerikaanse centrale bank hint op toekomstige renteverlagingen, zien we iets opvallends gebeuren: de lange rente in de VS daalt, de dollar wordt sterker en tegelijkertijd stromen beleggers naar Amerikaanse staatsobligaties.
Economen spreken van een “collateral squeeze”, een tekort aan de meest betrouwbare onderpanden in het wereldwijde financiële systeem: Amerikaanse staatsobligaties.
Mis niets in de financiële wereld met De Geldpers!
Wil jij altijd als eerste op de hoogte zijn van de nieuwste ontwikkelingen in de economie en financiële markten? Sluit je aan bij meer dan 5.500 bankiers, fondsmanagers en investeerders die De Geldpers al dagelijks gebruiken als hun geheime wapen.
Dat heeft gevolgen die veel verder reiken dan Wall Street
Wat is er allemaal aan de hand?
Wanneer de dollar stijgt én de vraag naar Amerikaanse staatsobligaties toeneemt, gebeurt er iets dat economen vergelijken met zuurstoftekort: de wereld snakt naar dollars om schulden door te rollen, import te betalen en margin calls te dekken.
- Liquiditeit droogt op: Door een mix van kwantitatieve verkrapping (centrale banken bouwen hun balans af), hoge Amerikaanse staatsuitgifte en de afbouw van centrale-bankbuffers zijn er minder dollars beschikbaar.
- Wereldwijde vraag explodeert: Handel, derivaten en verzekeringen worden afgerekend in dollars, waardoor bedrijven en banken overal dollars nodig hebben.
- Stress verspreidt zich: Hoe schaarser de dollar, hoe harder de financieringskosten stijgen.
Effecten in de rest van de wereld
De impact verschilt per regio, maar het patroon is overal hetzelfde: hogere kosten, minder krediet, lagere groei.
- Zuid-Amerika: de sterkere dollar maakt voedsel en energie duurder, terwijl centrale banken reserves moeten aanspreken of de rente verhogen.
- Eurozone: een zwakkere euro verhoogt de importkosten, fabrieken verliezen concurrentiekracht en banken voelen druk op hun dollarfinanciering.
- China: de yuan verzwakt, kapitaal stroomt weg en de centrale bank moet reserves inzetten om de schade te beperken, precies terwijl de vastgoedsector onder druk staat.
En dan is er goud
Opvallend: landen als China, India, Turkije en Rusland hebben de afgelopen jaren enorme goudreserves opgebouwd. Die fungeren als een soort stille buffer. Zou Bitcoin dezelfde rol kunnen vervullen?
- Goud is waarde, geen liquiditeit: het kan koopkracht bewaren, maar geen directe dollarverplichtingen afrekenen.
- Goud kan wél tijdelijk helpen: landen kunnen het verpanden of omwisselen bij andere centrale banken of instellingen.
- Paradox: als goud ingezet wordt als noodonderpand, kan de prijs juist stijgen, omdat het schaarse onderpand plots belangrijker wordt.
Machtsspel in valuta
Uiteindelijk draait dit om machtsverhoudingen. De VS kan via dollarschaarste andere landen onder druk zetten, terwijl goudrijke landen proberen de klap te verzachten. Maar zolang er geen alternatief betalingssysteem is dat de dollar kan vervangen, blijft de wereld vastzitten in hetzelfde web.
Het spel lijkt technisch, een rentecurve die afvlakt, maar in werkelijkheid gaat het om geopolitieke macht: wie beschikt over de zuurstof van het wereldwijde financiële systeem.
Mis niets in de financiële wereld met De Geldpers!
Wil jij altijd als eerste op de hoogte zijn van de nieuwste ontwikkelingen in de economie en financiële markten? Sluit je aan bij meer dan 5.500 bankiers, fondsmanagers en investeerders die De Geldpers al dagelijks gebruiken als hun geheime wapen.
Claim vandaag nog €10 gratis en betaal geen handelskosten over de eerste €10.000!
Grijp deze unieke kans met Newsbit en Bitvavo door nu een account aan te maken via de knop hieronder. Stort slechts €10 en ontvang direct €10 gratis. Bovendien kun je 7 dagen lang zonder kosten handelen over je eerste €10.000 aan transacties. Start vandaag nog en profiteer direct van de groeiende populariteit van crypto!
Maak je account en Claim je €10 gratis.
Mis deze kans niet om direct te profiteren van de groeiende populariteit van Crypto!
Ripple-CEO haalt uit naar Saylor: ‘Bitcoin-strategie schaadt de cryptomarkt’
Ripple-topman Garlinghouse blijft positief over Bitcoin, maar zegt dat de financieringsaanpak van Saylor de cryptomarkt heeft geschaad.
BlackRock: AI-momentum ‘zuigt zuurstof weg’ bij Bitcoin
Mitchnick van BlackRock ziet beleggers massaal naar AI vluchten, weg van Bitcoin. Toch wijst hij op een aanjager die de koers kan keren.
Handelaren dekken zich massaal in tegen nieuwe Bitcoin-crash
Bitcoin optiehandelaren blijven voorzichtig en dekken zich massaal in, maar optiemarkt ziet voorlopig geen crisis voor Strategy ontstaan.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
