Op 4 mei heeft de centrale bank van Argentinië betalingsproviders verboden om cryptotransacties aan te bieden, met als doel de blootstelling van het betalingssysteem aan digitale activa te verminderen.
Cryptodiensten mogen niet meer aangeboden worden
De monetaire autoriteit heeft verklaard dat betalingsproviders niet langer cryptodiensten mogen aanbieden of faciliteren via hun applicaties. Hiermee worden betalingsfintechs en financiële instellingen onder dezelfde regelgeving gebracht in het land.
De Autoriteit verklaarde het volgende: “Betalingsdienstaanbieders die betaalrekeningen aanbieden mogen geen operaties uitvoeren of faciliteren met digitale activa, inclusief crypto-activa, die niet gereguleerd zijn door de bevoegde nationale autoriteit en geautoriseerd zijn door de Centrale Bank van de Argentijnse Republiek.”
Aangezien cryptocurrencies (althans nog niet) niet gereguleerd zijn in Argentinië, vallen alle munten en tokens onder deze beslissing. Het is mogelijk dat crypto’s in de toekomst wel in Argentinië gereguleerd zullen worden.
Het is echter nog onduidelijk wat voor impact deze maatregel zal hebben op de lokale crypto-industrie. Lokale media hebben gemeld dat betalingsproviders geen commentaar willen geven op het besluit.
De Argentijnse fintech-kamer heeft bij de regering aangedrongen om het besluit te heroverwegen en stelt dat “het de toegang beperkt tot een technologie die meerdere voordelen en kansen biedt voor onze samenleving.”
Hyperinflatie stimuleert acceptatie crypto
De acceptatie van cryptovaluta in Argentinië wordt gestimuleerd door hyperinflatie. In april bereikte de prijs van Bitcoin een recordhoogte in de Argentijnse peso (ARS), waarbij de wisselkoers van BTC de 6,59 miljoen ARS overschreed, wat neerkomt op een stijging van meer dan 100% year-to-date.
Gegevens van het nationale bureau voor de statistiek tonen aan dat de inflatie in maart met 104,3% op jaarbasis steeg, na een stijging van 102,5% in de voorgaande maand.
De populariteit van Bitcoin in het land komt ook voort uit de aanhoudende devaluatie van de Argentijnse peso, die in het afgelopen jaar bijna 50% is gedaald ten opzichte van de Amerikaanse dollar.
Ook stablecoins populair in Argentinië
Zelfs sommige Argentijnse steden lijken in cryptocurrencies te zoeken naar een veilige haven te midden van de aanhoudende economische crisis.
In december van vorig jaar keurde de Argentijnse provincie San Luis de uitgifte van haar eigen stablecoin goed, die gekoppeld is aan de Amerikaanse dollar en beschikbaar is voor alle inwoners. De stablecoin wordt voor 100% gedekt door liquide financiële activa.
Volgens Chainalysis gebruikt meer dan 30% van de consumenten in Argentinië stablecoins voor dagelijkse aankopen, hoogstwaarschijnlijk voor kleine retailtransacties onder $1.000/€892.
Hongkong trekt de teugels aan: cryptobedrijven moeten data delen
Volgens parlementslid Chan Wai-man worden ongeveer 8.000 extra financiële instellingen onder de nieuwe regelgeving gebracht.
Europees Parlement wil strengere cryptoregels, ook DeFi en staking in beeld
De Markets in Crypto-Assets Regulation (MiCA) vormt sinds kort het belangrijkste Europese regelgevingskader voor cryptoactiva.
Nieuwe Amerikaanse cryptowet onder vuur: werkt de Clarity Act mensenhandel in de hand?
De Amerikaanse organisatie Alliance to End Human Trafficking heeft het Congres opgeroepen om Sectie 604 van de voorgestelde Clarity Act opnieuw te beoordelen.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
