Binance scherpt de regels aan voor market makers en tokenuitgevers op het platform. De grootste cryptobeurs ter wereld reageert daarmee op aanhoudende kritiek op handelspraktijken na de crash van oktober, waarbij miljarden aan hefboomposities in korte tijd werden weggevaagd.
Geen winstdeling meer tussen projecten en market makers
Binance maakt in een blogpost bekend dat cryptoprojecten geen winstdelingsafspraken meer mogen hebben met market makers. Deze partijen, die continu koop- en verkooporders plaatsen om handel mogelijk te maken, mogen ook niet langer samenwerken met projecten om koersen te sturen of liquiditeit kunstmatig te beïnvloeden.
De beurs benadrukt dat overtredingen streng worden aangepakt. Ingrijpen kan snel volgen en in ernstige gevallen worden market makers uitgesloten van het platform. Daarnaast moeten cryptoprojecten voortaan transparant zijn over hun samenwerkingen. Ze zijn verplicht om details te delen over de betrokken market makers, inclusief contractvoorwaarden en de juridische structuur.
Kritiek na crash van oktober
De strengere regels volgen op aanhoudende kritiek na de crash van 10 oktober, die de cryptomarkt hard trof. Verschillende marktpartijen, waaronder Don Wilson van handelsfirma DRW, stelden dat sommige exchanges zich tijdens de onrust niet opstelden als neutrale handelsplaats.
Het vertrouwen onder particuliere beleggers heeft sindsdien een flinke deuk opgelopen. Veel van hen zijn nog altijd niet teruggekeerd, terwijl vooral kleinere cryptomunten, ook wel altcoins, verder wegzakken. Binance-oprichter Changpeng Zhao noemde de beschuldigingen dat de beurs een rol speelde bij de crash in januari nog “ver gezocht”.
Zes rode vlaggen voor manipulatie
Binance heeft een lijst gepubliceerd met zes signalen die kunnen wijzen op manipulatief gedrag door market makers. Daarbij gaat het onder meer om aanhoudende verkoopdruk zonder vergelijkbare koopactiviteit en gecoördineerde stortingen en verkopen van tokens op meerdere exchanges.
Volgens de beurs zijn dit belangrijke indicatoren van een verstoord handelsbeeld. Dat is extra relevant in de cryptomarkt, waar de liquiditeit van veel tokens beperkt is en vaak niet wordt gedragen door natuurlijke vraag. Juist daarom spelen market makers een cruciale rol. Veel projecten zijn afhankelijk van deze partijen om handel op gang te houden en extreme koersschommelingen te beperken.
Binance verliest marktaandeel
De strengere regels komen op een moment dat Binance marktaandeel ziet afbrokkelen. Gedecentraliseerde exchanges zoals Hyperliquid winnen terrein door meer transparantie en nieuwere technologie te bieden. Het marktaandeel van Binance was na de val van FTX in 2022 juist sterk gegroeid.
Japanse financiële reus koopt cryptobeurs voor honderden miljoenen
SBI neemt cryptobeurs Bitbank over voor 289 miljoen dollar en wordt grootste cryptobeurs van Japan terwijl nieuwe cryptoregels naderen volgens plan.
BitGo ontslaat 15 procent van personeel en kiest voor AI en stablecoins
BitGo wil zich de komende jaren vooral richten op kunstmatige intelligentie (AI), stablecoins en de verdere ontwikkeling van digitale financiële diensten.
Binance stuurt e-mails naar Europese klanten na grote MiCA-tegenslag
Binance dreigt vanaf 1 juli Europese klanten te verliezen doordat de cryptobeurs geen MiCA-vergunning heeft ontvangen van toezichthouders in Europa.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
