De market cap van de Binance USD (BUSD) is met bijna 14 miljard dollar gedaald sinds de all-time high van 23,49 miljard dollar van 15 november 2022. Die daling betekent dat de market cap nu voor het eerste in twee jaar tijd weer onder de 10 miljard dollar ligt. Die daling is allemaal het gevolg van het harde optreden van de Amerikaanse Securities and Exchange Commission (SEC).

Hard optreden SEC
Het is je vast niet ontgaan dat de SEC naar Paxos is gestapt om het Amerikaanse bedrijf te vertellen dat ze geen nieuwe BUSD meer mogen uitgeven. Dit gebeurde op 13 februari en sindsdien is de munt aan een dodelijke val begonnen. Op deze manier duurt het niet lang meer voordat de stablecoin compleet van het toneel verdwenen is.
Paxos is overigens de uitgevers en beheerder van de stablecoin, waar in principe alleen het merk van Binance opgeplakt zit. Binance heeft aan Paxos de licentie verkocht om namens hun merknaam een stablecoin op de markt te brengen.
Wat dat betreft zal Binance hier niet enorm veel last van hebben, behalve dat het ook om hun merk gaat. Veel mensen zullen niet weten dat de stablecoin er eigenlijk eentje van Paxos is en dat slechts de merknaam Binance op de munt geplakt zit.
Coinbase stopt met BUSD
Eerder deze week kondigde ook het grote Coinbase al aan dat het de ondersteuning voor BUSD stopzet als gevolg van het optreden van de SEC. Vanaf 13 maart is het niet meer mogelijk om in BUSD te handelen op Coinbase. Mocht je na die datum nog BUSD op je account hebben, dan kun je die wel opnemen en op een ander beursplatform verkopen.
Na de lancering van de Binance-stablecoin in september 2019 klom de munt snel op tot de top van de industrie. Na Tether (USDT) en USD Coin (USDC) was BUSD de grootste. Op het moment van schrijven staat BUSD nog op plek 11 op CoinMarketCap, maar ook dat zal op deze manier niet lang meer duren.
Het is overigens opvallend dat Changpeng Zhao op 14 februari in een Twitter Spaces deelde – net nadat de SEC de straf bekendmaakte – dat hij nooit veel vertrouwen had in het stablecoin-project. In eerste instantie had hij zelfs verwacht dat het zou falen.
Justin Sun schrapt Trump-stablecoin na ruzie over bevroren tegoeden
HTX verwijdert de stablecoin USD1 na een conflict met World Liberty Financial over bevroren adressen en sanctiecontroles.
FTX-oprichter Bankman-Fried vraagt Trump formeel om gratie
FTX-oprichter Sam Bankman-Fried heeft formeel gratie aangevraagd bij president Trump, ruim twee jaar na zijn veroordeling.
Robinhood breidt uit naar Canada met overname van WonderFi voor 180 miljoen dollar
Als onderdeel van de overname komen de handelsplatformen Bitbuy en Coinsquare onder de vlag van Robinhood te vallen.
Meest gelezen
Bank of America waarschuwt voor grootste aandelenbubbel sinds 1880
Deze topanalist van Bank of America waarschuwt voor de grootste bubbel sinds de spoorweghype van de 19e eeuw.
Crypto-analist legt uit waarom 1.000 XRP volgens hem levensveranderend kan zijn
Crypto-analist Steph Is Crypto schetst drie scenario’s voor XRP. 1.000 XRP kan oplopen tot bijna 24.000 dollar.
AI voorspelt XRP koers voor 30 juni 2026
AI-modellen voorspellen dat de XRP koers eind juni onder 1,20 dollar zakt. Bitcoin-zwakte en lage liquiditeit drukken de munt.
