De Amerikaanse Securities and Exchange Commission (SEC) is voornemens om stablecoin-uitgever Paxos aan te klagen voor hun Binance USD (BUSD) stablecoin, zo weet de Wall Street Journal te melden. Volgens de SEC is de BUSD-stablecoin een ongeregistreerd effect en voldoet het daarmee niet aan de financiële wet- en regelgeving in de Verenigde Staten.
Paxos in de problemen
Opvallend is dat het nieuws van de SEC over de aanklacht inzake de BUSD-stablecoin enkele dagen na een vergelijkbaar onderzoek van de New York Department of Financial Services komt. Ook die organisatie onderzoekt Paxos momenteel en waarschijnlijk gaat dat ook om de stablecoin die het merk van Binance draagt.
Het nieuws over de aanklacht van de SEC komt enkele dagen nadat diezelfde organisatie ook al het staking-programma van Kraken sloot. Wat dat betreft lijkt het erop alsof de SEC voornemens is om de crypto-industrie stevig aan te pakken in 2023.
Binance erkende afgelopen maand dat het niet altijd de dekking van de BUSD-stablecoin op orde had. In dat geval ging het om de Binance-Peg BUSD (PBUSD), een wrapped-versie van BUSD. Dit is een versie van BUSD die op andere blockchains dan Ethereum leeft en in principe gedekt hoort te zijn door BUSD op Binance.
Binance is schimmig
Nadat Bloomberg een rapportage schreef over de problemen met de dekking van PBUSD, erkende Binance zelf ook dat er bepaalde zaken niet helemaal in de haak waren. “Op bepaalde momenten in het verleden was er een mismatch qua timing van de dekking van PBUSD door BUSD,” aldus Binance in een reactie.
Het beursplatform claimde verder dat er, hoewel er problemen waren in de publiek beschikbare data, nooit problemen waren met het opnemen van fondsen. Er waren altijd voldoende stablecoins aanwezig om opnames te honoreren.
Inmiddels zijn de zaken volgens Binance weer op orde, maar voor de Amerikaanse SEC is dat niet voldoende. Zij zijn blijkbaar klaar met de praktijken van het beursplatform en willen nu een einde maken aan de stablecoin in de Verenigde Staten. Het wordt interessant om te zien hoe Binance hier op gaat reageren.
Amerikaanse cryptosector wil einde aan omstreden belastingregel
De organisaties stellen dat het voorstel een werkbare oplossing biedt voor een probleem waar de cryptosector al jaren tegenaan loopt.
Bitcoin miner Hut 8 betaalt miljoenen na omstreden fusie, rechtszaak nadert einde
Bitcoinminingbedrijf Hut 8 heeft een schikking van 2,35 miljoen dollar getroffen in een rechtszaak over de fusie met U.S. Bitcoin Corp.
Zuid-Korea straft cryptobeurs Bithumb na delen van klantgegevens
De Zuid-Koreaanse cryptobeurs Bithumb heeft een boete van 210 miljoen won gekregen van de nationale privacytoezichthouder.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Tiener steelt 13 miljoen dollar aan Bitcoin en geeft het uit aan Lamborghini’s
Canadese tiener bekent crypto-oplichting van 13 miljoen dollar en gaf gestolen geld uit aan luxe auto’s en privéjets.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
