De Amerikaanse Securities and Exchange Commission (SEC) heeft crypto-exchange Kraken gisteren een boete van $30 miljoen opgelegd en gedwongen haar staking-product te stoppen. Volgens velen zou dit kunnen betekenen dat ook andere cryptobedrijven aangeklaagd zullen worden door de SEC. In dit artikel lees je wel bedrijf de volgende is die aangeklaagd kan worden.
Kraken verzet zich niet
In een aankondiging op donderdag maakte de toezichthouder bekend dat Kraken er niet in was geslaagd zijn crypto-staking programma bij de SEC te registreren.
In een reeks tweets verklaarde Jesse Powell, mede-oprichter en CEO van Kraken, dat hij hoopt dat er een exchange komt die de SEC trotseert. Hij zei echter dat dat een langdurig en duur gevecht zal worden. Kraken koos ervoor om de zaak niet in de rechtbank uit te vechten en te schikken met de SEC.
Zal de SEC zich richten op Coinbase?
SEC-voorzitter Gary Gensler merkte op dat de actie bedoeld is om de markt duidelijk te maken dat aanbieders van een staking-service zich moeten registreren. Anders komt de SEC achter ze aan. Dit heeft grote bezorgdheid gewekt binnen de crypto-industrie en heeft veel vragen doen opkomen over wie de SEC het volgende zal achtervolgen.
Als de grootste Amerikaanse exchange lijkt Coinbase een potentieel doelwit te zijn. Na het nieuws daalden de COIN-aandelen met 14%.
Volgens Paul Grewal, de Chief Legal Officer (CLO) van Coinbase, is het onwaarschijnlijk dat de SEC zijn bedrijf zal aanvallen. Grewal legde dit uit via Twitter, aangezien de producten van Kraken in essentie opbrengstproducten waren. “Echte on-chain staking-services zoals die van ons zijn fundamenteel anders”, aldus Grewal.
Mocht de SEC er toch voor kiezen Coinbase aan te vallen dan is de exchange klaar de strijd aan te gaan, zo vertelt de CEO.
Wie is de volgende op de lijst van de SEC?
Exchanges zijn niet de enige die de focus zullen zijn van de nieuwe regelgeving. Op dit moment is het niet bekend of proof-of-stake gebaseerde cryptocurrencies zoals Ethereum ook de focus van de SEC zijn.
Er doen geruchten de ronde dat de SEC meerdere handhavingsacties zal uitvoeren. Samuel Andrew heeft melding gemaakt dat verschillende exchanges en stablecoin-uitgevers de komende dagen en weken een aanklacht kunnen verwachten.
Er is al één gerucht bevestigd: het New Yorkse Department of Financial Services (NYDFS) doet een onderzoek naar de stablecoin-bedrijf Paxos. De omvang van het onderzoek is nog niet geopenbaard, maar Pax Dollar (USDP) en Binance USD (BUSD) behoren tot de stablecoins die het bedrijf uitgeeft en kunnen daarom mogelijk onderwerp zijn van het onderzoek.
Een andere naam die naar voren kwam, was Circle. De uitgever van de op één na grootste stablecoin op de cryptomarkt, USDC. Ook dit bedrijf kan misschien wel te maken krijgen met de SEC.
Amerikaanse cryptosector wil einde aan omstreden belastingregel
De organisaties stellen dat het voorstel een werkbare oplossing biedt voor een probleem waar de cryptosector al jaren tegenaan loopt.
Bitcoin miner Hut 8 betaalt miljoenen na omstreden fusie, rechtszaak nadert einde
Bitcoinminingbedrijf Hut 8 heeft een schikking van 2,35 miljoen dollar getroffen in een rechtszaak over de fusie met U.S. Bitcoin Corp.
Zuid-Korea straft cryptobeurs Bithumb na delen van klantgegevens
De Zuid-Koreaanse cryptobeurs Bithumb heeft een boete van 210 miljoen won gekregen van de nationale privacytoezichthouder.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Tiener steelt 13 miljoen dollar aan Bitcoin en geeft het uit aan Lamborghini’s
Canadese tiener bekent crypto-oplichting van 13 miljoen dollar en gaf gestolen geld uit aan luxe auto’s en privéjets.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
