De cryptomarkt gaat stevig onderuit. Bitcoin (BTC) is maandag hard onderuitgegaan en zakte zelfs tot onder de 92.000 dollar, het laagste niveau in maanden. Ook Ethereum (ETH) gleed door een belangrijk steunniveau, terwijl de schade bij hefboomhandelaren oploopt tot honderden miljoenen.
Bitcoin crasht naar dieptepunt van 2025
Nog geen week geleden stond de Bitcoin koers boven de 107.000 dollar. Die opleving bleek van korte duur. Sindsdien is de markt flink gecorrigeerd en maandag zakte BTC zelfs onder de 92.000 dollar. Het is de laagste stand sinds 24 april en markeert een dieptepunt van zeven maanden.

Opvallend is dat er geen duidelijke aanleiding lijkt te zijn voor de crash. Waar eerdere dalingen vaak veroorzaakt werden door macro-onzekerheid of slecht nieuws uit de industrie, wijst marktbrief Kobeissi Letter nu op iets anders: overmatige hefboomhandel.
Volgens analisten verkeert Bitcoin sinds kort in een nieuwe structurele bearmarkt. En die lijkt zich verder te verdiepen.
Ethereum onder 3.000 dollar, altcoins bloedrood
Ethereum is intussen weggezakt tot onder de psychologische grens van 3.000 dollar. Op weekbasis staat de munt meer dan vijftien procent in het rood. Ook de maandprestaties zijn zwaar negatief, met een daling van ruim 22 procent.
De rest van de markt deelt in de malaise. XRP leverde 3,6 procent in en Solana (SOL) daalde zelfs met meer dan vijf procent in 24 uur tijd.
800 miljoen dollar aan posities geliquideerd
Het gevolg van de forse koersdalingen en hoge leverage is duidelijk zichtbaar. In totaal zijn er de afgelopen 24 uur voor bijna 800 miljoen dollar aan posities geliquideerd. Ruim 150.000 handelaren werden van hun posities ‘gesloopt’, blijkt uit cijfers van CoinGlass.
De grootste klap viel op het platform Hyperliquid, waar één enkele order van maar liefst 96,5 miljoen dollar werd geliquideerd.
Bitcoin koers stevent af op zeldzaam tweede verlieskwartaal op rij
Bitcoin dook afgelopen week onder de 60.000 dollar en stevent af op een tweede verlieskwartaal op rij, iets wat pas twee keer eerder gebeurde.
Recorduitstroom uit Bitcoin-ETF’s: 1,79 miljard dollar weg
Volgens de meest recente cijfers van SosoValue kampen Bitcoin ETF’s inmiddels zeven opeenvolgende weken met netto-uitstroom.
Ripple-CEO haalt uit naar Saylor: ‘Bitcoin-strategie schaadt de cryptomarkt’
Ripple-topman Garlinghouse blijft positief over Bitcoin, maar zegt dat de financieringsaanpak van Saylor de cryptomarkt heeft geschaad.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
