De Amerikaanse beursfondsen voor Bitcoin (BTC) en Ethereum (ETH) hebben een zware dag achter de rug. Op Wall Street stroomde in totaal honderden miljoenen dollars weg uit de ETF’s, wat het sombere beeld van de afgelopen weken verder verdiept. Tegelijkertijd werden ook de koersen knock-out geslagen.
Bloedrode dag voor Bitcoin ETF’s
Bij de Bitcoin ETF’s kwam de gezamenlijke netto-uitstroom uit op 357,6 miljoen dollar. Dat is het slechtste dagresultaat sinds 18 november. Vooral Fidelity kreeg het flink voor de kiezen met een verlies van 230,1 miljoen dollar. BlackRock zag opvallend genoeg geen significant verschil tussen in- en uitstroom.
Wat zijn spot-ETF’s?
Spot ETF’s zijn beursgenoteerde fondsen waarmee beleggers via hun traditionele broker kunnen investeren in Bitcoin of Ethereum, zonder de crypto zelf te hoeven kopen of bewaren. Dat is vooral belangrijk voor institutionele investeerders, zoals banken en pensioenfondsen, die door strenge regels vaak geen crypto direct mogen bezitten, maar wél gereguleerde beursproducten.
Stroomt er nieuw geld in het fonds, dan koopt de beheerder echte Bitcoins of ethers om het fonds te dekken. Stroomt er geld uit, dan worden die munten weer verkocht. Zo wordt de onderliggende koers nauwkeurig gevolgd.
De beursfondsen hebben al langere tijd een zwakke vorm. November was zelfs de slechtste maand sinds de lancering van vorig jaar januari. Over die maand verloren de fondsen 3,48 miljard dollar aan kapitaal.
Deze maand gaat het een stuk minder slecht, maar de borden kleuren nog altijd rood. Tot nu toe staat de teller op een verlies van bijna 159 miljoen dollar.
Gisteren is de Bitcoin koers met ruim 5 procent gedaald van 90.000 dollar naar het laagste punt sinds 1 december van 85.200 dollar. Het was alweer de vierde rode dag op rij.
Ethereum ETF’s volgen hetzelfde pad
Niet alleen Bitcoin had het zwaar. De Ethereum ETF’s eindigden gisteren met een gezamenlijke uitstroom van 224,8 miljoen dollar. Dat is het slechtste resultaat sinds 20 november.
Hier was BlackRock juist de grootste verliezer. Zijn Ethereum-fonds moest 139,1 miljoen dollar laten gaan.
De Ethereum koers zakte ruim 8 procent van 3.170 dollar naar een dieptepunt van 2.900 dollar.
Eerder vandaag kon je lezen dat XRP wel gewoon een groene dag had op Wall Street. De fondsen haalden 10,89 miljoen dollar binnen en daarmee werd de mijlpaal van 1 miljard dollar aan netto-instroom behaald. De Solana-fondsen groeiden zelfs met 35,20 miljoen dollar.
Vastgoedmagnaat ziet grote kans: koopt juist meer Bitcoin terwijl de markt crasht
Grant Cardone blijft Bitcoin kopen met huurinkomsten uit vastgoed en onderscheidt zich van Strategy door huurinkomsten te gebruiken.
Bitcoin koers stevent af op zeldzaam tweede verlieskwartaal op rij
Bitcoin dook afgelopen week onder de 60.000 dollar en stevent af op een tweede verlieskwartaal op rij, iets wat pas twee keer eerder gebeurde.
Recorduitstroom uit Bitcoin-ETF’s: 1,79 miljard dollar weg
Volgens de meest recente cijfers van SosoValue kampen Bitcoin ETF’s inmiddels zeven opeenvolgende weken met netto-uitstroom.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
