Bitcoin (BTC) heeft gisteren een loodzware dag gehad op de Amerikaanse aandelenbeurs. De beursfondsen, van giganten als BlackRock en Fidelity, hebben meer dan 600 miljoen dollar zien verdwijnen in wat de slechtste dag in bijna vier maanden tijd was.
Grote verliezen bij BlackRock en co
Een uitstroom betekent dat investeerders méér aandelen van het fonds verkopen dan dat er gekocht worden. De fondsbeheerders moeten die verkopers uitbetalen en om dat geld vrij te maken, zijn ze gedwongen om echte Bitcoins op de markt te dumpen.
Om precies te zijn hebben de Bitcoin-fondsen 630,4 miljoen dollar laten gaan. Dit was de grootste dagelijkse netto-uitstroom sinds 29 januari, toen 817,8 miljoen dollar in rook opging.
BlackRock’s IBIT-fonds was de grootste verliezer met een min van 284,7 miljoen dollar. Het is het grootste fonds van allemaal, dus heel gek is dat niet. Volgens de eigen website heeft de vermogensgigant nog altijd ruim 820.000 Bitcoins in beheer met een totale waarde van bijna 66 miljard dollar.
Daarna kwam het ARKB-fonds van ARK Invest en 21Shares met een uitstroom van 177,1 miljoen dollar en Fidelity’s FBTC-fonds met een uitstroom van 133,2 miljoen dollar.
Opvallend genoeg zet het nieuwe MSBT-fonds van Morgan Stanley zijn reeks zonder verliesdagen voort. Sinds de lancering op 8 april is er nog geen enkele dag geld uit dit product gestroomd. Het is de eerste Amerikaanse bank die een eigen Bitcoin ETF aanbiedt.
Ook Ethereum (ETH) had gisteren een mindere dag op Wall Street met een uitstroom van 36,3 miljoen dollar. De fondsen van Solana (SOL) eindigden nog wel met een plus van 5,97 miljoen dollar.
Bitcoin koers daalt 3%
Het mag duidelijk zijn dat de grote uitstroom de Bitcoin koers niet helpt. Niet voor niets hebben we gisteren te maken gehad met een daling van 3 procent. ‘s Ochtends stond de koers nog dik boven de 81.000 dollar, maar rond 18:00 uur werd een dieptepunt bereikt van 78.750 dollar.
Inmiddels is het alweer terug bij 80.000 dollar, maar de prestaties vallen volledig in het niet vergeleken met de Amerikaanse beurs. De S&P 500 maakte razendsnel zijn val goed en bereikte zelfs weer een nieuw record. Zelfs de veel hogere inflatiecijfers hebben de opmars van techaandelen niet kunnen stoppen.
Crypto wekker: Bitcoin koers omhoog, ondanks ruzie tussen Trump en Netanyahu
De Bitcoin koers klimt op terwijl Trump en Netanyahu ruziën, men opnieuw een snelle vrede met Iran verwacht en de olieprijzen dalen.
CME lanceert futures op de volatiliteit van Bitcoin
CME lanceert Bitcoin volatiliteitsfutures. Beleggers kunnen nu inspelen op verwachte koersschommelingen zonder richting te kiezen.
Win gratis Bitcoins: Bitvavo beloont elke Oranje-zege met nieuwe actie
Bij elke zege van Oranje trekt Bitvavo winnaars. Wie meedoet aan de WAGMI-actie maakt kans op merch en zelfs een hele bitcoin.
Meest gelezen
Bank of America waarschuwt voor grootste aandelenbubbel sinds 1880
Deze topanalist van Bank of America waarschuwt voor de grootste bubbel sinds de spoorweghype van de 19e eeuw.
Crypto-analist legt uit waarom 1.000 XRP volgens hem levensveranderend kan zijn
Crypto-analist Steph Is Crypto schetst drie scenario’s voor XRP. 1.000 XRP kan oplopen tot bijna 24.000 dollar.
AI voorspelt XRP koers voor 30 juni 2026
AI-modellen voorspellen dat de XRP koers eind juni onder 1,20 dollar zakt. Bitcoin-zwakte en lage liquiditeit drukken de munt.
