Bitcoin (BTC) heeft de smaak weer te pakken op Wall Street. De beursgenoteerde fondsen van de grootste cryptomunt hebben nu in drie dagen tijd bijna 700 miljoen dollar aan kapitaal aangetrokken. Het is lang geleden dat de fondsen zo’n goede vorm hebben gehad, maar daar is nu niks van terug te zien bij de koers.
Bitcoin-fondsen openen de geldkraan
Om precies te zijn hebben de Amerikaanse Bitcoin spot Exchange-Traded Funds (ETF’s) in drie handelsdagen een totaal van 682,5 miljoen dollar opgehaald. Met dat bedrag hebben de vermogensbeheerders Bitcoins gekocht om de waarde van hun fondsen te dekken.
Door middel van dit soort fondsen kunnen beleggers via hun gewone broker blootstelling krijgen aan de digitale munt. Ze bezitten dan geen bitcoin, maar simpelweg aandelen van een fonds dat puur en alleen bitcoins bevat.
De Bitcoiners in hart en nieren nemen alleen genoegen met echte Bitcoins waar alleen zij de controle over hebben, maar voor het gros van de investeerders biedt het een simpele en veilige uitkomst om te investeren.
Vorige week vrijdag was de beste dag voor de ETF’s met een instroom van 371,1 miljoen dollar. Die dag wist de Bitcoin koers ook zijn grootste absolute stijging ooit te maken. Daarmee werd bijna de daling van meer dan 10.000 dollar van een dag eerder goedgemaakt, wat juist het grootste verlies ooit was.
Gisteren werd er 166,5 miljoen dollar en het ARKB-fonds van ARK Invest en 21Shares eindigde verrassend aan kop met 68,5 miljoen dollar. BlackRock’s IBIT-fonds, veruit het grootste Bitcoin-fonds, haalde 26,5 miljoen dollar op.
De Bitcoin koers heeft dagenlang zijn stinkende best gedaan om zijn stijgende lijn voort te zetten, maar keer op keer werd het rond de 71.000 dollar tegengehouden. Vannacht hebben de verkopers weer van zich laten horen met een daling van 3 procent.
Het is nu te hopen dat de koers vanmiddag een opsteker krijgt als in de Verenigde Staten het belangrijke banenrapport naar buiten komt.
Ook groene cijfers bij Ethereum, XRP en Solana
Januari 2024 maakte Bitcoin zijn debuut op de Amerikaanse beurs, maar inmiddels zijn er nog veel meer crypto’s verpakt in beursfondsen.
Ethereum (ETH), dat een paar maanden later aan de beurt was, eindigde gisteren met een plus van 13,8 miljoen dollar. Gegevens van SoSoValue laten zien dat de fondsen van Ripple’s XRP met 3,26 miljoen dollar groeiden en die van Solana (SOL) met 8,43 miljoen dollar.
Bitcoin koers stevent af op zeldzaam tweede verlieskwartaal op rij
Bitcoin dook afgelopen week onder de 60.000 dollar en stevent af op een tweede verlieskwartaal op rij, iets wat pas twee keer eerder gebeurde.
Recorduitstroom uit Bitcoin-ETF’s: 1,79 miljard dollar weg
Volgens de meest recente cijfers van SosoValue kampen Bitcoin ETF’s inmiddels zeven opeenvolgende weken met netto-uitstroom.
Ripple-CEO haalt uit naar Saylor: ‘Bitcoin-strategie schaadt de cryptomarkt’
Ripple-topman Garlinghouse blijft positief over Bitcoin, maar zegt dat de financieringsaanpak van Saylor de cryptomarkt heeft geschaad.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
