De cryptomarkt heeft er opeens zin in gekregen. Bitcoin (BTC) stijgt verder en daar plukken andere cryptomunten volop de vruchten van. Munten zoals Ethereum (ETH) en Ripple (XRP) gaan als een tierelier en dat geeft de zwaargehavende markt eindelijk weer wat kleur.
BTC stijgt na telefoontje Trump-Xi
Aan het einde van de middag kon je al in het Bitcoin nieuws lezen dat de grootste cryptomunt ijzersterk uit een dal was gekropen. Daar is het niet bij gebleven en inmiddels zien we zelfs weer groene cijfers achter zijn naam staan.
De Bitcoin koers staat nu weer ruim boven de 88.000 dollar die vannacht al op de borden verscheen. Dat is een knappe prestatie, aangezien de oranje munt rond 16:00 uur nog voor zo’n 85.500 dollar te koop stond.
Inmiddels kunnen we ruim 3.000 dollar bij de waarde optellen, wat neerkomt op een stijging van bijna 3,7 procent.

Met de daling van vanmiddag werd de zogeheten CME gap dichtgelopen, precies zoals analisten al hadden verwacht (en gehoopt). Zo’n gap ontstaat op de futuresgrafiek wanneer Bitcoin in het weekend hard beweegt, terwijl de CME-beurs dan gesloten is. De afgelopen maanden werden dit soort gaten vrijwel altijd snel gevuld, en dat patroon herhaalde zich vandaag opnieuw.
Vaak ging de koers daarna dan weer verder waar het gebleven was, en dat is nu dus niet anders. Daar lijkt Donald Trump ook een rol in te hebben gespeeld. De Amerikaanse president liet op socialmedia weten een ‘’heel goed telefoontje’’ te hebben gehad met zijn Chinese ambtsgenoot Xi Jinping. Hij schreef dat Xi naar de Verenigde Staten zal komen en dat ze hebben afgesproken ‘’vaak contact te houden’’.
Ook de Amerikaanse aandelenmarkt gaat als een trein. De S&P 500 staat vandaag 1,58 procent in de plus en de Nasdaq 100 zelfs 2,62 procent. Voor Bitcoin ligt het eerstvolgende obstakel nu rond de 91.000 dollar.
Op het moment van schrijven staat de Bitcoin koers op 88.620 dollar, 1,92 procent hoger dan 24 uur geleden. In euro’s wordt er momenteel 76.906 betaald voor de crypto.
ETH & XRP blinken uit
De rest van de markt lift zoals gewoonlijk mee op het succes van Bitcoin. Maar er zijn veel munten die op een veel beter resultaat staan dan de nummer één.
Ethereum loopt heel erg uit met een stijging van 5,28 procent. De koers lijkt op de 4-uursgrafiek uit te breken uit een oplopend driehoekspatroon, zoals analist Nebraskangooner laat zien.
Ripple (XRP) trekt ook veel aandacht met een stijging van 7,46 procent. Verder is Solana (SOL) 3,87 procent de lucht ingegaan, Dogecoin (DOGE) 4,39 procent en Cardano (ADA) 4,26 procent.
Ripple-CEO haalt uit naar Saylor: ‘Bitcoin-strategie schaadt de cryptomarkt’
Ripple-topman Garlinghouse blijft positief over Bitcoin, maar zegt dat de financieringsaanpak van Saylor de cryptomarkt heeft geschaad.
BlackRock: AI-momentum ‘zuigt zuurstof weg’ bij Bitcoin
Mitchnick van BlackRock ziet beleggers massaal naar AI vluchten, weg van Bitcoin. Toch wijst hij op een aanjager die de koers kan keren.
Handelaren dekken zich massaal in tegen nieuwe Bitcoin-crash
Bitcoin optiehandelaren blijven voorzichtig en dekken zich massaal in, maar optiemarkt ziet voorlopig geen crisis voor Strategy ontstaan.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
