Bitcoin is dit weekend weer redelijk stabiel gebleven rond de 19.000 dollar en staat op het moment van schrijven op 19.300 dollar. Het was wederom een rustig weekend voor de cryptomarkt, waardoor steeds meer analisten denken dat het gaat om een gevalletje stilte voor de storm.
Inflatie en de Federal Reserve
De twee grote thema’s die de markt op dit moment in zijn greep hebben zijn de torenhoge inflatie en een potentiële wereldwijde recessie. Na de bekendmaking van de Amerikaanse consumentenprijsindex voor september van afgelopen week, die met 8,2 procent hoger uitviel dan gehoopt, vielen de markten even naar beneden. Het duurde echter niet lang voordat Bitcoin van die koersval herstelde en zelfs richting de 20.000 dollar ging.
Inmiddels is de koers weer “terug bij af” en handelt Bitcoin weer rustig rond de 19.000 dollar. Het is voor de gehele markt nu vooral wachten op een koerswijziging van de Federal Reserve, de Amerikaanse centrale bank, die de touwtjes momenteel vrijwel compleet in handen hebben. Zij hebben het monopolie op de dollar en de Amerikaanse rente. Zodra zij, om wat voor reden dan ook, stoppen met het verhogen van de rente, kunnen we weer omhoog kijken.
Recessie in aantocht?
Om de Federal Reserve te dwingen om van koers te wijzigen moet er iets breken binnen de economie. Als bijvoorbeeld plotseling de werkloosheid omhoog schiet, dan kan dat de Federal Reserve dwingen om de rente te verlagen. De meeste economische indicatoren in de Verenigde Staten lijken op dit moment echter nog relatief stabiel. Het zwakste punt van de Federal Reserve lijkt op dit moment de markt voor Amerikaanse staatsobligaties.
Precies daar heeft de Bank of England enige tijd geleden ook moeten ingrijpen. Japan is momenteel flinke hoeveelheden Amerikaanse staatsobligaties aan het verkopen om de eigen Japanse yen te steunen en ook China schijnt vergelijkbare plannen te hebben.
De Federal Reserve zelf koopt geen Amerikaanse staatsobligaties meer en ook commerciële banken hebben daar geen ruimte meer voor. Er bestaat daardoor een kans dat er geen kopers meer zijn voor Amerikaanse staatsobligaties en dat de rente omhoogschiet, waardoor de Federal Reserve moet ingrijpen. Dat zou een potentiële katalysator voor een nieuwe crypto bullmarkt kunnen zijn.
Handelaren dekken zich massaal in tegen nieuwe Bitcoin-crash
Bitcoin optiehandelaren blijven voorzichtig en dekken zich massaal in, maar optiemarkt ziet voorlopig geen crisis voor Strategy ontstaan.
Crypto koersupdate: Bitcoin op glad ijs, maar Solana stijgt 8%
Bitcoin herstelt, maar hangt nog wel aan een zijden draadje. Analist ziet nu wel wat hoopvolle signalen in de grafieken. Lees meer.
Grote zorgen over Bitcoin-grootmacht Strategy: kan Saylors bedrijf omvallen?
Bitcoin is hard gecrasht door grote zorgen over Bitcoin-titaan Strategy. Ontdek wat er aan de hand is en hoe serieus de problemen zijn.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Tiener steelt 13 miljoen dollar aan Bitcoin en geeft het uit aan Lamborghini’s
Canadese tiener bekent crypto-oplichting van 13 miljoen dollar en gaf gestolen geld uit aan luxe auto’s en privéjets.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
