De Amerikaanse Federal Reserve is al vanaf het begin van 2022 in gevecht met de inflatie en beantwoord deze met renteverhogingen. Hiermee zetten ze de koersen van vrijwel alle financiële assets onder druk en daar heeft Bitcoin veel last van.
Een jaar van renteverhogingen
Vanaf het begin van het jaar is Bitcoin al ruim 50 procent van zijn koerswaarde kwijt. De voorlopige bodem van deze onbetwistbare bearmarkt ligt op 17.600 dollar, maar de ellende is nog niet helemaal voorbij. Het lijkt erop dat Bitcoin redelijk stabiel is rond de 19.000 tot 20.000 dollar, maar dat hebben we vaker gedacht. We zien nu amper volatiliteit en dat kan in deze wereld ook heel goed stilte voor de storm zijn.
In principe is het voor nu wachten op 2 november, waar de Federal Reserve zo goed als zeker met een renteverhoging van 0,75 procent op de proppen komt. Daarmee komt de Federal Funds Target Rate, zoals dat zo mooi heet, uit op 3,75 tot 4,00 procent. Momenteel ligt die range op 3,00 tot 3,25 procent, terwijl we dit jaar begonnen op 0 tot 0,25 procent. In die zin heeft de rente al een aardige klim gemaakt.
Wanneer is het voorbij?
De Federal Reserve heeft al meerdere malen aangegeven de strijd met de inflatie pas te staken als deze terug is op de doelstelling van 2 procent. Daar is het met de huidige 8,2 procent nog ver van verwijderd. De inflatie blijkt een stuk ‘plakkeriger’ dan gehoopt en de Federal Reserve geeft bij monde van James Bullard aan dat er een mogelijkheid is dat we ook in december een renteverhoging van 0,75 procent voor de kiezen krijgen.

Eerder was de verwachting dat we in december een renteverhoging van 0,25 of 0,50 procent voorgeschoteld kregen. Nu is er dus een kans dat we het ook in december met 0,75 procent moeten doen en dat is, zeker op de korte termijn, niet goed voor de Bitcoin koers. Daarna gaat het, als het aan de Federal Reserve ligt, nog lang duren voordat de rente weer richting de nul gaat.
Amerikaanse cryptosector wil einde aan omstreden belastingregel
De organisaties stellen dat het voorstel een werkbare oplossing biedt voor een probleem waar de cryptosector al jaren tegenaan loopt.
Bitcoin miner Hut 8 betaalt miljoenen na omstreden fusie, rechtszaak nadert einde
Bitcoinminingbedrijf Hut 8 heeft een schikking van 2,35 miljoen dollar getroffen in een rechtszaak over de fusie met U.S. Bitcoin Corp.
Zuid-Korea straft cryptobeurs Bithumb na delen van klantgegevens
De Zuid-Koreaanse cryptobeurs Bithumb heeft een boete van 210 miljoen won gekregen van de nationale privacytoezichthouder.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Tiener steelt 13 miljoen dollar aan Bitcoin en geeft het uit aan Lamborghini’s
Canadese tiener bekent crypto-oplichting van 13 miljoen dollar en gaf gestolen geld uit aan luxe auto’s en privéjets.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
