De Bitcoin (BTC) koers is gisteren kopje onder gegaan na het nieuwe rentebesluit van de Federal Reserve (lees: Amerikaanse centrale bank). Het is goed nieuws dat de rente met 0,25% wordt verlaagd, maar de bank begint zich weer zorgen te maken om de inflatie. Dat heeft Bitcoin een flinke crash bezorgt, maar de ETF’s hebben wel nog steeds voor honderden miljoenen dollars aan kapitaal op weten te halen.
ETF’s kopen 2.750 Bitcoins
Gisteravond om 20:00 uur Nederlandse tijd werd bekend dat de rente in de Verenigde Staten wordt teruggeschroefd met 0,25%, precies zoals verwacht. Maar de strenge persconferentie van Fed-baas Jerome Powell heeft de financiële markten omlaag gedrukt. De inflatie is nog steeds een probleem en de beleidsmakers verwachten voor volgend jaar dat er slechts ruimte is voor twee verlagingen van 0,25%.
Dat is niet waar investeerders op hadden gerekend. De prognose lag namelijk op vier renteverlagingen van 0,25%. Slecht nieuws dus, en dat heeft de Bitcoin koers hard laten crashen. Bitcoin is zelfs eventjes onder de $100.000 gedoken, terwijl de koers op dinsdag nog op een record van $108.000 stond.
Desalniettemin hebben de Amerikaanse Bitcoin spot Exchange-Traded Funds (ETF’s) gisteren hun vijftiende achtereenvolgende dag aan instromen neergezet. Gegevens van Farside Investors laten namelijk zien dat de in reeks fondsen voor $275.3 miljoen aan kapitaal hebben binnengehengeld.
Net als een dag eerder was BlackRock de reddende engel. Zijn IBIT-fonds was de enige met instromen, en wel van maar liefst $359,6 miljoen. Een totaal van vier ETF’s zagen uitstromen die oplopen tot tientallen miljoenen dollars.
HODL15Capital meldde op socialmediaplatform X dat de ETF’s gisteren 2.750 Bitcoins hebben gekocht, wat zes keer zoveel is dan de 450 Bitcoins die per dag in omloop worden gebracht.
Ook de ETH-fondsen overleven crash
Ook de Amerikaanse Ethereum (ETH) ETF’s hebben hun geweldige streak in leven weten te houden. Ondanks de angst op de markt, wisten de fondsen de dag in het groen af te sluiten. Al scheelde het maar weinig, met een gezamenlijke instroom van slechts $2,5 miljoen.
Dit was de slechtste handelsdag voor de reeks fondsen sinds 21 november, maar het was wel de achttiende positieve dag op rij.
Claim €10 gratis én maak kans op €400 in Ethereum (ETH)!
Grijp deze unieke kans met Newsbit en Bitvavo! Maak nu een account aan via de knop hieronder, stort €10 en ontvang direct €10 gratis. Maar dat is nog niet alles: door tussen 16 en 22 december minimaal €200 te verhandelen, maak je automatisch kans op maar liefst €400 in Ethereum (ETH). Deze actie is geldig voor zowel nieuwe als bestaande klanten!
Claim je €10 gratis, maak kans op €400 in Ethereum (ETH)
Mis deze kans niet om direct te profiteren van de groeiende populariteit van Crypto!
Ripple-CEO haalt uit naar Saylor: ‘Bitcoin-strategie schaadt de cryptomarkt’
Ripple-topman Garlinghouse blijft positief over Bitcoin, maar zegt dat de financieringsaanpak van Saylor de cryptomarkt heeft geschaad.
BlackRock: AI-momentum ‘zuigt zuurstof weg’ bij Bitcoin
Mitchnick van BlackRock ziet beleggers massaal naar AI vluchten, weg van Bitcoin. Toch wijst hij op een aanjager die de koers kan keren.
Handelaren dekken zich massaal in tegen nieuwe Bitcoin-crash
Bitcoin optiehandelaren blijven voorzichtig en dekken zich massaal in, maar optiemarkt ziet voorlopig geen crisis voor Strategy ontstaan.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
