Crypto-miners en de investeerders hiervan kunnen in Zuid-Korea een aanzienlijk belastingvoordeel ontvangen. In 2022 gaat er in het land namelijk een nieuw belastingstelsel in voor digitale valuta’s.
Steeds meer miningactiviteiten in Zuid-Korea
Uit een nieuw rapport afkomstig van het ministerie van Economie & Financiรซn, blijkt dat crypto-miners een aanzienlijk fiscaal voordeel krijgen in een aanstaande crypto-belastingwetgeving.
Zo mogen zij namelijk vanaf 2022 hun stroomkosten van hun cryptobelastingaangiften trekken. Hiervoor moeten ze wel bewijzen hoeveel elektriciteit ze waarvoor gebruikt hebben. Alhoewel Zuid-Korea wellicht geen zeer belangrijk centrum is voor cryptomining, zijn kent het land over de laatste jaren heen wel een aanzienlijke toename in de crypto-miningactiviteiten. Ook ziet het land een toename van invoer van crypto-mininghardware. Met deze stap lijkt Zuid-Korea meer cryptominers aan te willen trekken.
Meer duidelijkheid over aanstaand belastingregime
Naast deze aftrekpost, heeft de Zuid-Koreaanse regering ook meer duidelijkheid gegeven over het aanstaande belastingregime. Vanaf 2022 zal er 20% belasting worden geheven op de cryptohandel. Dit belastingtarief geldt echter alleen op winsten van 2,5 miljoen won (circa โฌ1850) of meer.
Volgens de Zuid-Koreaanse minister van Financiรซn is de verhuizing naar het nieuwe belastingregime onvermijdbaar. Hiermee reageert hij op het eerdere verzet tegen de nieuwe belastingen. Naar verluidt is uit een onderzoek van een lokaal televisiestation gebleken dat inmiddels ruim de helft van de deelnemers de nieuwe belastingen op winsten uit de cryptohandel ondersteunen.
Crypto-mining in Zuid-Korea
Crypto-mining in Zuid-Korea is populair, zeker voor diegene met gaming-pc’s. Uit onderzoek blijkt dat steeds meer gaming-pc’s in Zuid-Korea worden ingezet om cryptocurrencies mee te minen, zeker gedurende de COVID-19-lockdown-periode.
Hiermee lijken cryptocurrencies ook hier steeds meer geadopteerd en geaccepteerd te worden. Dat de overheid hiermee goed naar deze relatief nieuwe markt moest kijken, was onvermijdelijk. Het nieuwe belastingregime lijkt hiermee een logische stap te zijn geweest op overheidsniveau. Het is nog te vroeg om te zeggen wat dit precies met de markt op dat moment gaat doen, mocht dit al voor een aanzienlijke verandering gaan zorgen.
Hongkong trekt de teugels aan: cryptobedrijven moeten data delen
Volgens parlementslid Chan Wai-man worden ongeveer 8.000 extra financiรซle instellingen onder de nieuwe regelgeving gebracht.
Europees Parlement wil strengere cryptoregels, ook DeFi en staking in beeld
De Markets in Crypto-Assets Regulation (MiCA) vormt sinds kort het belangrijkste Europese regelgevingskader voor cryptoactiva.
Nieuwe Amerikaanse cryptowet onder vuur: werkt de Clarity Act mensenhandel in de hand?
De Amerikaanse organisatie Alliance to End Human Trafficking heeft het Congres opgeroepen om Sectie 604 van de voorgestelde Clarity Act opnieuw te beoordelen.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: โGigapump komt eraanโ
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
