Maak een account op Bitvavo en krijg €20 aan Bitcoin gratis!
Bitvavo: Ontvang
€20 aan BTC gratis!
Crypto-infrastructuurbedrijf BitGo heeft ongeveer 15 procent van zijn personeel ontslagen. Volgens medeoprichter en CEO Mike Belshe is de reorganisatie bedoeld om het bedrijf sterker te positioneren voor de toekomst. BitGo wil zich de komende jaren vooral richten op kunstmatige intelligentie (AI), stablecoins en de verdere ontwikkeling van digitale financiële diensten.
De ontslagronde komt op een moment waarop de cryptosector wereldwijd onder druk staat. Sinds het begin van 2026 zijn al duizenden banen verdwenen bij cryptobedrijven, die steeds vaker kiezen voor kostenbesparingen en automatisering met behulp van AI.
CEO Mike Belshe maakte de reorganisatie bekend via een bericht op X. Volgens hem is het ecosysteem rondom digitale financiële diensten de afgelopen jaren sterk veranderd. Daarom wil BitGo zijn mensen en middelen inzetten op de activiteiten die volgens het bedrijf de grootste groeikansen bieden.
Daarbij richt BitGo zich op beveiliging, handelsdiensten, stablecoins, de afwikkeling van digitale transacties en AI-gestuurde infrastructuur.
Stablecoins zijn cryptomunten waarvan de waarde is gekoppeld aan een traditionele valuta, zoals de Amerikaanse dollar. Daardoor zijn ze minder gevoelig voor grote koersschommelingen dan veel andere cryptovaluta.
BitGo heeft niet bekendgemaakt hoeveel werknemers precies worden ontslagen. Uit het jaarverslag over 2025 blijkt dat het bedrijf eind vorig jaar 603 voltijdse medewerkers in dienst had. Op basis daarvan zouden de ontslagen ongeveer 90 werknemers treffen.
Volgens Belshe gaat het om een eenmalige maatregel en verwacht het bedrijf geen verdere ontslagrondes. Tegelijkertijd blijft BitGo personeel werven. Op de vacaturepagina staan momenteel nog 51 openstaande functies in verschillende regio’s.
De reorganisatie bij BitGo staat niet op zichzelf. Sinds het begin van 2026 zijn in de cryptosector meer dan 5.000 banen geschrapt. Bedrijven wijzen daarbij op de toenemende inzet van AI, waardoor werkzaamheden efficiënter kunnen worden uitgevoerd. Ook de zwakkere marktomstandigheden binnen de cryptosector spelen een belangrijke rol.
Block Inc. voerde dit jaar de grootste ontslagronde door met ongeveer 4.000 medewerkers, bijna de helft van het personeelsbestand. Ook Robinhood, Kraken, Dune, Coinbase, Gemini en Crypto.com hebben de afgelopen maanden honderden banen geschrapt.
Ook op de beurs heeft BitGo een moeilijk jaar. Het aandeel sloot donderdag 4,67 procent lager op 4,80 dollar. Sinds de beursintroductie op 22 januari, toen het aandeel tegen 18 dollar naar de beurs ging, is de koers met bijna 73 procent gedaald.
Niet alleen de cryptosector heeft te maken met reorganisaties. Volgens gegevens van Layoffs.fyi zijn er in 2026 al meer dan 121.500 banen verdwenen bij ruim 200 technologiebedrijven in de Verenigde Staten. Daarmee blijft de druk op de bredere technologiesector onverminderd groot.
Binance dreigt vanaf 1 juli Europese klanten te verliezen doordat de cryptobeurs geen MiCA-vergunning heeft ontvangen van toezichthouders in Europa.
De Zuid-Koreaanse cryptobeurs Bithumb heeft een boete van 210 miljoen won gekregen van de nationale privacytoezichthouder.
Binance, MEXC en nog veel meer cryptobeurzen moeten vertrekken uit Europa en Bitvavo vangt ze op met een aantrekkelijke overstapactie.
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Canadese tiener bekent crypto-oplichting van 13 miljoen dollar en gaf gestolen geld uit aan luxe auto’s en privéjets.
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.