Derar Islim, de interim CEO van het crypto-leenplatform Genesis, maakt via een brief aan zijn klanten bekend dat het bedrijf meer tijd nodig heeft om de financiële problemen op te lossen. Onder andere Bitvavo en Gemini Earn krijgen op papier honderden miljoenen van Genesis. De brief van 4 januari kwam daarmee twee dagen na de open brief die Cameron Winklevoss van Gemini Earn aan Barry Silbert schreef.
Wie is Barry Silbert?
Barry Silbert is de eigenaar en CEO van de Digital Currency Group en dat is weer het moederbedrijf dat boven Genesis hangt. Het is een behoorlijk complexe constructie, maar dat is hoe de kaarten nu op tafel liggen. Voor Bitvavo en Gemini Earn is het te hopen dat er snel een oplossing komt, want het gaat niet om kleine bedragen. De kans dat Bitvavo door de ellende echt in diepe problemen komt lijkt echter klein.
Middels meerdere blogposts gaf Bitvavo al aan dat het zijn klanten in ieder geval niet zou raken. Bitvavo zelf staat inmiddels garant voor het bedrag dat uitstaat bij Genesis. Ook de grootaandeelhouders van Bitvavo zijn ermee akkoord om eventueel hun dividenden terug te storten naar het beursplatform om te helpen als dat nodig is. Dat gaat om bijna 100 miljoen euro, waarmee een stevig deel van de 280 miljoen euro al afgedekt is.
Een complex proces
Islim, de CEO van Genesis, schrijft dat zij nog altijd geloven in een oplossing, maar dat die waarschijnlijk niet snel komt. “Hoewel we er alles aan doen om snel te schakelen, is dit een heel complex proces dat nog meer tijd nodig heeft”, aldus Islim. De brief van de CEO van Genesis komt nadat Winklevoss in zijn open brief sprak over het “bewuste vertragen” van het hele proces. Gemini moet nog 900 miljoen dollar krijgen van Genesis.
“We vragen jullie publiekelijk om dit probleem voor 8 januari 2023 op te lossen”, aldus een duidelijke Winklevoss. Hij herhaalde het verzoek in zijn draad op Twitter, maar Barry Silbert heeft vooralsnog niet gereageerd. Althans, niet publiekelijk. De enige bekende reactie is die van de tijdelijke CEO van Genesis, Derar Islim.
Japanse financiële reus koopt cryptobeurs voor honderden miljoenen
SBI neemt cryptobeurs Bitbank over voor 289 miljoen dollar en wordt grootste cryptobeurs van Japan terwijl nieuwe cryptoregels naderen volgens plan.
BitGo ontslaat 15 procent van personeel en kiest voor AI en stablecoins
BitGo wil zich de komende jaren vooral richten op kunstmatige intelligentie (AI), stablecoins en de verdere ontwikkeling van digitale financiële diensten.
Binance stuurt e-mails naar Europese klanten na grote MiCA-tegenslag
Binance dreigt vanaf 1 juli Europese klanten te verliezen doordat de cryptobeurs geen MiCA-vergunning heeft ontvangen van toezichthouders in Europa.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
