Blockchain

Blockchain vindt weg in reclame-industrie maar crypto blijft achter

Alhoewel cryptocurrency substantieel gegroeid is in termen van populariteit, lijkt deze industrie buitengesloten te zijn in de reclamewereld.


Op social media gestart

In 2018 begon een verbod op cryptocurrency-reclame door het bekende sociale netwerk Facebook. Later in dat zelfde jaar volgde ook Google met een vergelijkbaar verbod, maar dan met de nadruk op ICO’s en binaire opties. Ook Twitter volgde niet veel later met ongeveer een zelfde verbod.

Het is hier echter niet gebleven. Doordat er destijds meer onduidelijkheid was over de betrouwbaarheid van een groot aantal nieuwe crypto’s en ICO’s, kwam ook een verbod voor reclame in een land als China.

Echter hebben meer recentelijke ontwikkelingen ervoor gezorgd dat blockchain-gerelateerde inhoud nu steeds vaker te zien is in reclame-vorm, met een algemene acceptatie van de achterliggende blockchain-technologie. Crypto blijft echter nog achter.

Dit is dan ook niet zomaar geaccepteerd binnen de gehele (wereldwijde) crypto-industrie. Zo hebben diverse bedrijven in landen als China, Rusland en Zuid-Korea hun krachten gebundeld om gezamenlijk te vechten tegen een groot aantal van deze crypto-reclame-verboden. Gezamenlijk hebben zij een deel van deze (sociale media) bedrijven aangeklaagd vanwege deze beslissingen. En niet zonder enig succes. De zaken rondom de crypto-reclame-industrie zijn al aanzienlijk verbeterd en de bekende cryptomunten als Bitcoin (BTC), Ethereum (ETH) of bijvoorbeeld Ripple (XRP) worden nu steeds vaker in enige vorm van reclame gezien.

Het is crypto-bedrijven echter nog niet erg eenvoudig gemaakt om reclame te maken binnen deze industrie. Zo moeten zij een speciaal procedure proces doorstaan en beschikken over diverse licenties, maar zelfs wanneer een bedrijf dit heeft doorstaan is er geen garantie dat zij reclame mogen maken. Hierdoor loopt de gehele crypto-industrie op dit gebied nog erg achter wanneer dit wordt vergeleken met de achterliggende blockchain-technologie.


Probeer vandaag nog crypto te verhandelen en mis nooit een kans om winst te maken! – Ga naar Stormgain.


Blockchain bloeit op

De blockchain-technologie heeft echter geen last van deze beperkingen. Door (onnodige) tussenpersonen te elimineren en directe relaties tussen de bijdragende partijen te stroomlijnen heeft de technologie een weg gevonden. Steeds een groter aantal bedrijven zien dan ook de positieve effecten die blockchain mogelijk op hun bedrijf kan hebben. De technologie wordt dan ook steeds vaker binnen deze bedrijven geïntegreerd. Ook steeds meer blockchain-only bedrijven komen de wereldwijde markten op, zoals bijvoorbeeld Brave.

Brave heeft namelijk een webbrowser ontwikkeld dat zich richt op privacy, maar de blockchain-technologie in combinatie met een ulitily-token inzet om gebruikers zoveel mogelijk opties te geven. Reclames worden automatisch in de webbrowser geblokkeerd, maar mochten gebruikers kiezen deze toch toe te staan, dan krijgen zij hier een vergoeding voor in de vorm van BAT-tokens. Hiermee heeft het bedrijf steeds meer grip gekregen binnen de wereldwijde webbrowser-markt en heeft ook de blockchain-technologie een extra optie gekregen. Dit laat zien dat de blockchain niet alleen in de bedrijfswereld opbloeit, maar ook bij een snel groeiend aantal individuen. En Brave is niet de enige. Een groot aantal (blockchain) bedrijven hebben vergelijkbare successen behaald. Dit komt echter wel voor een deel door de advertentie-mogelijkheden rondom blockchain.


Domineren advertentiemarkt

De blockchain-technologie heeft echter nog wel grote stappen te zetten wil het de advertentiemarkt gaan domineren. Toch lijkt de industrie een toenemend aantal gebruikers te krijgen, wat het niet ondenkbaar maakt dat het binnen enkele jaren kan uitgroeien tot een van de grootste aankomende markten. Dit zou potentieel echter ook een goed teken kunnen zijn voor cryptocurrencies, die ook van de technologie gebruik maken. Cryptocurrencies kunnen echter pas op de mainstream markten gaan focussen wanneer zij worden toegelaten binnen de reclame-industrie. Wanneer dit echter precies gaat gebeuren is onbekend.