De centrale bank van Kazachstan adviseerde om de interne CBDC al in 2023 beschikbaar te maken met een gefaseerde uitrol tot eind 2025.
Tweede testfase is voltooid
Kazachstan, ’s werelds op twee-na-grootste Bitcoin-mininghub na de Verenigde Staten (VS) en China, vond haalbaarheid in de lancering van zijn central bank digital currency, of CBDC. De Nationale Bank van Kazachstan onthulde de bevinding na voltooiing van de tweede testfase.
Eind oktober kondigde de CEO van Binance, Changpeng Zhao, aan dat de CBDC van Kazachstan zou worden geïntegreerd met BNB Chain. Dit is een blockchain gebouwd door de crypto-exchange.
De belangrijkste motivatie van het land voor het uitvoeren van studies over CBDC was om het potentieel ervan te testen om de financiële inclusie te verbeteren en concurrentie en innovatie in de betalingssector te bevorderen. Ook wil het land zijn wereldwijde concurrentievermogen vergroten.
Het pilot onderzoek was gericht op offline betalingen en programmeerbaarheid. Het beval de opname van marktdeelnemers voor verschillende scenario’s aan. Daarnaast stelde het verduidelijkende taal voor die door de regelgevers van het land zou moeten worden gebruikt.
Het nieuwste onderzoeksdocument bevestigde de intentie van Kazachstan om de digitale Tenge uit te rollen. De Tenge is de nationale valuta van het land. In het rapport stond het volgende over de CBDC:
Rekening houdend met de behoefte aan technologische verbeteringen, infrastructuurvoorbereiding, ontwikkeling van een operationeel model en een regelgevend kader, wordt aanbevolen om te zorgen voor een gefaseerde implementatie over een periode van 3 jaar.
De centrale bank van Kazachstan adviseerde om de interne CBDC al in 2023 beschikbaar te maken. Daarna zal een gefaseerde uitbreiding van functionaliteit en introductie in commerciële exploitatie volgen tot eind 2025.
Terwijl veel Russen de grens overstaken naar de naburige grenzen te midden van de oorlog kondigde Kazachstan aan een mechanisme te legaliseren voor het omzetten van cryptocurrencies in contant geld. President Kassym-Jomart Tokayev zei het volgende tijdens zijn toespraak op het forum Digital Bridge 2022:
Wij zijn klaar om verder te gaan. Als dit financiële instrument zijn verdere relevantie en veiligheid laat zien, zal het zeker volledige wettelijke erkenning krijgen.
Het buurland Georgië is naar verluidt ook bezig met het introduceren van nieuwe crypto-regelgeving om een wereldwijde crypto-hub te worden.
Grootbank ziet ‘FOMO’ onder vermogensbeheerders voor tokenisatie
Grote vermogensbeheerders haasten zich naar getokeniseerde fondsen. Volgens BNY is de FOMO enorm, ondanks onrijpe techniek.
Wall Street bouwt stilletjes door aan crypto terwijl koersen onder druk staan
Volgens Ric Edelman versnellen grote instellingen hun inzet op blockchain en tokenisatie, ondanks de zwakke stemming onder beleggers.
Polymarket passeert 1 miljard dollar omzet, mede dankzij het WK
Polymarket passeert 1 miljard dollar jaaromzet, slechts zes weken na de Amerikaanse lancering. Het WK voetbal zorgt voor recordvolumes.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
