Het is je vast niet ontgaan dat er in Amerika sprake is van een kleine bankencrisis. Silicon Valley Bank, de op 17 na grootste bank van de Verenigde Staten, is afgelopen week omgevallen en de Amerikaanse autoriteiten zijn ingesprongen om de boel te redden en het kapitaal van de klanten te garanderen. Coinbase CEO Brian Armstrong reageert op die gebeurtenissen met een opmerkelijke boodschap.
Gaat Coinbase door als bank?
Ryan Lackey, de CSO van Evertas Insurance, stuurde via Twitter een bericht naar Coinbase CEO Brian Armstrong met de vraag of het voor hen niet interessante is om het beursplatform in een neobank om te zetten. Armstrong reageerde daar meteen positief op door Lackey te vertellen dat ze hier bij Coinbase weleens over nagedacht hebben.
Opvallend is dat Armstrong aanhaalt dat Coinbase dan waarschijnlijk een bank zou worden die niet aan fractioneel bankieren doet. De huidige situatie laat immers maar weer eens zien dat kapitaal in het traditionele financiële systeem niet veilig is op een gewone bankrekening.
Uiteindelijk springt de overheid wel in als het gevaarlijk wordt, maar het omvallen van Silicon Valley Bank zal wel een deuk in het vertrouwen van de bankensector betekenen. Overigens hebben de Nederlandse banken Aegon en ING het op dit moment ook even zwaar met de ‘bankencrisis’ die momenteel gaande is.
Problemen voor Coinbase?
Overigens had Coinbase ook nog 240 miljoen dollar aan kapitaal staan bij Signature Bank op 10 maart. Signature Bank is een andere partij die ook het hoofd niet boven water heeft weten te houden. Het Amerikaanse beursgenoteerde beursplatform van Brian Armstrong verwacht echter dat het alle cashposities bij Signature Bank terugkrijgt.
Het beloven wat dat betreft wel een paar spannende weken te worden voor de industrie. Te beginnen met de problemen die momenteel rond Silicon Valley Bank en de rest van de Amerikaanse bankenwereld spelen. De renteverhogingen van de Federal Reserve lijken nu echt effect te sorteren binnen het financiële systeem, dat langzaam begint te schudden.
Blockchain-experts bekritiseren Britse sancties tegen cryptobeurs HTX
De discussie ontstond nadat het Verenigd Koninkrijk op 26 mei sancties oplegde aan Huobi Global S.A., het Panamese bedrijf achter HTX.
Bitvavo opnieuw gekroond tot grootste euro-cryptobeurs ter wereld
De Amsterdamse beurs pakt 44% van alle euro-spothandel in crypto en laat reuzen Kraken, Coinbase en Binance ver achter zich
OKX lanceert X-Perps op de Magnificent 7-aandelen, goud, zilver en olie voor Europese traders
OKX lanceert dertien nieuwe markten waarmee Europese traders 24/7 futures kunnen verhandelen op aandelen, grondstoffen en indices.
Meest gelezen
Newsbit-analist voorspelde de daling naar 60.000 dollar: dit verwacht hij nu
De Bitcoin koers houdt stand rond cruciale steun, terwijl Newsbit-analist Juffermans een mogelijke bodem later dit jaar verwacht.
Goud verliest in één keer alle winst van dit jaar
Goud is opnieuw stevig aan het dalen, terwijl Wall Street optimistisch blijft. Komt er later dit jaar alsnog een grote stijging aan?
AI voorspelt XRP koers voor 30 juni 2026
AI-modellen voorspellen dat de XRP koers eind juni onder 1,20 dollar zakt. Bitcoin-zwakte en lage liquiditeit drukken de munt.
