Niet alleen Bitcoin en de rest van de crypto-markt zijn het jaar goed begonnen, ook bedrijven die in de sector actief zijn floreren in 2023. Coinbase is bijvoorbeeld met 69 procent gestegen vanaf zijn all-time low en het MicroStrategy van Michael Saylor pakte al 74 procent vanaf de bodem. Het is nog te vroeg om van een bullmarkt te spreken, maar er staan weer overtuigende groene cijfers op de borden.
Het aandeel van Coinbase
Het aandeel van Coinbase bereikte op 6 januari zijn dieptepunt van 31,95 dollar om de handelsdag van 17 januari vervolgens te sluiten op 54,14 dollar. Die opleving markeert een stijging van 69 procent voor het Amerikaanse handelshuis.

De stijging van de koersen op de markt en in navolging daarvan het aandeel van Coinbase is waarschijnlijk een gigantische opleving voor het beursplatform van CEO Brian Armstrong. Lange tijd zag het er allemaal donker en duister uit voor de markt, maar nu begint er eindelijk weer wat licht te schijnen.
Ondanks dat licht moeten we niet vergeten dat Coinbase momenteel nog 84 procent onder zijn all-time high hangt. Wat dat betreft hebben we nog een lange weg te gaan, voordat we kunnen zeggen dat de zaak weer volledig onder controle is. Ook andere crypto-bedrijven kunnen voor 2023 indrukwekkende cijfers overleggen.
MicroStrategy in de lift
Wat dacht je bijvoorbeeld van het MicroStrategy van Michael Saylor. Dit bedrijf werd in 2020 het eerste beursgenoteerde bedrijf dat Bitcoin adopteerde als reserve-asset. In totaal heeft MicroStrategy momenteel ruim 132.000 Bitcoin op de balans staan, waarmee het echt een grootheid is binnen de Bitcoin-wereld. Het dieptepunt voor MicroStrategy werd bereikt op 29 december, toen het aandeel een koers van 135 dollar aantikte.
Vanaf dat moment is het verhaal van MicroStrategy weer groen gekleurd, want op het moment van schrijven tikt het aandeel binnen op 236 dollar per stuk. Dat vertegenwoordigt een stijging van 74 procent vanaf het dieptepunt. Ook het Block van Jack Dorsey, een beursgenoteerd betaalbedrijf, schoot de afgelopen dagen met 27 procent omhoog.
Op 28 december kocht je een aandeel Block nog voor 59 dollar, terwijl het aandeel vandaag de dag voor 75 dollar over de toonbank gaat. De meest extreme stijgingen zagen we op het gebied van miners. Denk bijvoorbeeld aan Bitfarms en Marathon Digital, die respectievelijk met 140 en 120 procent gestegen zijn vanaf de dieptepunten. Kortom, er is eindelijk weer sprake van positiviteit in de markt.
Japanse financiële reus koopt cryptobeurs voor honderden miljoenen
SBI neemt cryptobeurs Bitbank over voor 289 miljoen dollar en wordt grootste cryptobeurs van Japan terwijl nieuwe cryptoregels naderen volgens plan.
BitGo ontslaat 15 procent van personeel en kiest voor AI en stablecoins
BitGo wil zich de komende jaren vooral richten op kunstmatige intelligentie (AI), stablecoins en de verdere ontwikkeling van digitale financiële diensten.
Binance stuurt e-mails naar Europese klanten na grote MiCA-tegenslag
Binance dreigt vanaf 1 juli Europese klanten te verliezen doordat de cryptobeurs geen MiCA-vergunning heeft ontvangen van toezichthouders in Europa.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Tiener steelt 13 miljoen dollar aan Bitcoin en geeft het uit aan Lamborghini’s
Canadese tiener bekent crypto-oplichting van 13 miljoen dollar en gaf gestolen geld uit aan luxe auto’s en privéjets.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
