Bitcoin (BTC) daalde in de afgelopen 24 uur naar een nieuw dieptepunt rond de 60.000 dollar. De correctie is een nieuwe toevoeging aan de dalende trend die na de all-time high in oktober 2025 werd ingezet. Als gevolg van de recente koersbewegingen zakte ook het crypto-sentiment naar het laagste niveau in jaren.
Bitcoin terug op niveau van 2024
Na de all-time high op 7 oktober vorig jaar van zo’n 126.000 dollar, daalde de koers steeds verder weg. De laatste weken zien we sterkere dalingen ontstaan, met die van gisteren als absolute uitschieter.
Op donderdagochtend vervolgde Bitcoin haar trend met een nieuwe correctie van zo’n 71.400 dollar richting de 60.000 dollar afgelopen nacht. De daling, die in de dubbele cijfers zat, zorgde ervoor dat de cryptomunt op een nieuw dieptepunt terecht kwam.
Sentiment al jaren niet zo angstig
De laatste keer dat Bitcoin zich op deze niveaus bevond, was in oktober 2024. Als gevolg hiervan zakte ook het crypto-sentiment nog verder omlaag. Dat is goed terug te zien in de “Greed and Fear Index” van Alternative.me, die momenteel op een score van slechts 9 staat.
Deze score, die wijst op “extreme angst” in de cryptomarkt, werd voor het laatste genoteerd in 2022. Destijd viel cryptoproject Terra (LUNA) om, wat voor heel veel onrust en paniek zorgde binnen de cryptocommunity.
2,7 miljard dollar aan geliquideerde posities
Bitcoin heeft zich na het dieptepunt enigzins kunnen herstellen. Op het moment van schrijven bevind de koers zich namelijk weer net boven de 67.000 dollar. Hierdoor staat het verlies van de afgelopen 24 uur op ongeveer 3 procent.
Dankzij de sterke daling zag een grote groep handelaren hun posities geliquideerd worden. In de afgelopen 24 uur kwam dit totaal op 588.000 handelaren, met een totale waarde aan geliquideerde posities van 2,7 miljard dollar.
Bitcoin zakte zelfs onder de lijn van het 200 daags exponentieel voortschrijdend gemiddelde. Momenten waarop de koers onder deze lijn zakte was historisch gezien meestal diep in bearmarkten.
Tech-aandelen zakken ook door groeiende zorgen en tegenvallende resultaten
De correctie van Bitcoin deze week valt samen met de val van tech-aandelen. Daar zorgde tegenvallende resultaten en zorgen rondom de artificial intelligence (AI)-sector ervoor dat verliezen in de dubbele cijfers werden geleden.
Een van deze bedrijven was het Amerikaanse Amazon, dat een hard correctie doormaakte. Zij presenteerde hun meest recente cijfers, dat gemixte gevoelens veroorzaakte bij aandeelhouders.
Gezien de correlatie tussen Bitcoin en tech-aandelen lijkt de cryptomunt steeds minder te worden beschouwd als veilig haven in onzekere economische omstandigheden.
Bitcoin koers stevent af op zeldzaam tweede verlieskwartaal op rij
Bitcoin dook afgelopen week onder de 60.000 dollar en stevent af op een tweede verlieskwartaal op rij, iets wat pas twee keer eerder gebeurde.
Recorduitstroom uit Bitcoin-ETF’s: 1,79 miljard dollar weg
Volgens de meest recente cijfers van SosoValue kampen Bitcoin ETF’s inmiddels zeven opeenvolgende weken met netto-uitstroom.
Ripple-CEO haalt uit naar Saylor: ‘Bitcoin-strategie schaadt de cryptomarkt’
Ripple-topman Garlinghouse blijft positief over Bitcoin, maar zegt dat de financieringsaanpak van Saylor de cryptomarkt heeft geschaad.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
