De spectaculaire ineenstorting van FTX onderstreept maar eens hoe belangrijk het is dat beurzen transparant zijn over hun reserves en financiële positie. Nu blijkt dat het grote Crypto.com op 21 oktober 2022 per ongeluk 320.000 Ethereum richting Gate.io stuurde. Inmiddels zijn die fondsen volgens CEO Kris Marszalek allemaal terug, maar het is op zijn minst een slordige actie.
Slordig beursplatform
De 320.000 Ethereum betreffen ongeveer 82 procent van alle Ethers die het beursplatform in zijn reservepot heeft. Het gaat dus niet om een klein bedrag voor de beurs. “Het was de bedoeling om de Ethers naar een nieuw cold-storage adres te sturen, maar ze zijn per ongeluk richting een andere beurs gestuurd”, aldus de verklaring van Crypto.com.
De gebruikers zijn er overigens niet helemaal zeker van dat de ellende inmiddels is opgelost. “Waarom zou Gate.io dan 5 tot 7 dagen later 285.000 Ether terugsturen naar Crypto.com?” Zo vraagt Conor zich af op Twitter. In totaal ging het immers om een som van 320.000 Ethereum.
Hoewel het er on-chain op lijkt dat Gate.io slechts 285.000 Ether terugstuurde naar het beursplatform, zegt CEO Marszalek dat alle fondsen terug zijn. Dieper onderzoek leert ons dat de overige 35.000 Ethereum naar een ander adres gestuurd zijn, wat overigens nog bevestigd moet worden door de beurs zelf.
Niet de eerste keer
Het is niet de eerste keer dat Crypto.com op deze manier in het nieuws komt. Eerder dit jaar haalde het beursplatform de headlines door per ongeluk 10,5 miljoen Australische dollars naar in Melbourne gevestigde gebruikers te sturen. Dit had een uitbetaling van 100 Australische dollars moeten zijn. Het incident deed zich voor in mei 2021, maar werd pas tijdens een controle in december 2021 ontdekt.
Dat soort slordigheden zetten het beursplatform niet in een goed daglicht, zeker niet in de context van de implosie van FTX. Nu zijn er bij Crypto.com nog geen grote problemen aan het licht gekomen, maar dit alles ziet er niet goed uit.
Het is immers niet moeilijk om voordat je 320.000 Ethereum verstuurd even te controleren of de adressen wel kloppen. Als je daar al niet de tijd voor neemt bij dusdanig grote bedragen, dan kun je best vraagtekens zetten bij de manier waarop het bedrijf gerund wordt. Wederom een slechte beurt voor Crypto.com op een wel heel slecht moment.
Community plaatst vraagtekens bij verklaring van Crypto.com
Ondertussen vinden velen in de cryptogemeenschap het excuus van de CEO van Crypto.com twijfelachtig en zijn ze van mening dat de overdrachten mogelijk verband houden met het feit dat de beurs over zijn reserve liegt.
Populaire Crypto-beïnvloeder Ben Armstrong (BitBoy) vertelt dat hij al zijn activa van Crypto.com af heeft gehaald en adviseerde anderen hetzelfde te doen. Als blijkt dat Crypto.com over zijn reserves liegt zou dat namelijk zomaar voor hele grote problemen kunnen zorgen bij de exchange. Ook de CEO van Binance, Changpeng Zhao, zegt dat er een luchtje zit aan de grote transacties.
Zhao zegt dat een crypto beurs die grote hoeveelheden crypto verplaatst voor of na het bewijs van reserve een “duidelijk teken van problemen” is.
Japanse financiële reus koopt cryptobeurs voor honderden miljoenen
SBI neemt cryptobeurs Bitbank over voor 289 miljoen dollar en wordt grootste cryptobeurs van Japan terwijl nieuwe cryptoregels naderen volgens plan.
BitGo ontslaat 15 procent van personeel en kiest voor AI en stablecoins
BitGo wil zich de komende jaren vooral richten op kunstmatige intelligentie (AI), stablecoins en de verdere ontwikkeling van digitale financiële diensten.
Binance stuurt e-mails naar Europese klanten na grote MiCA-tegenslag
Binance dreigt vanaf 1 juli Europese klanten te verliezen doordat de cryptobeurs geen MiCA-vergunning heeft ontvangen van toezichthouders in Europa.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Tiener steelt 13 miljoen dollar aan Bitcoin en geeft het uit aan Lamborghini’s
Canadese tiener bekent crypto-oplichting van 13 miljoen dollar en gaf gestolen geld uit aan luxe auto’s en privéjets.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
