De cryptomarkt heeft vandaag haar dag niet. Bitcoin (BTC), maar ook andere munten zoals Ethereum (ETH) en Zcash (ZEC) laten vandaag een waardedaling zien. De angst is er weer een beetje ingeschoten nu Donald Trump de druk op Iran maar weer eens opvoert.
In deze koersupdate vertellen we je precies hoe de cryptomarkt er nu voorstaat.
Bitcoin’s opwaartse trend blijft intact
Voor de derde keer in korte tijd zette Bitcoin de aanval in op de bovenkant van zijn maandenlange kanaal. En voor de derde keer ging de koers met de staart tussen de benen weer terug.
Vandaag staat er een verlies van 1,40 procent op de borden en dat soort dagen is ons de afgelopen week vaak bespaard gebleven. Het goede nieuws is wel dat de koers nog altijd op veilige afstand staat van de low van vorige week vrijdag op 79.200 dollar.

80.500 dollar is de laagst gemeten stand van vandaag en dit dieptepunt werd rond 16:30 uur neergezet. Als Bitcoin boven de 79.200 dollar blijft, blijft de kans bestaan op een nieuwe uitbraakpoging boven de gele lijn. In dat geval zou de koers door kunnen stoten richting de witte lijn rond de 86.000 dollar.

Trump zorgt wel weer voor wat onrust op de markten door te zeggen dat hij ‘Project Freedom’ nieuw leven in wil blazen. Dat is een militaire operatie van de VS waarbij Amerikaanse marineschepen koopvaardijschepen begeleiden door de Straat van Hormuz.
De operatie werd vorige week stilgelegd vanwege de vooruitgang richting een mogelijk vredesakkoord met Iran. Dat hij nu weer nadenkt over hervatting is een duidelijk teken dat de diplomatieke route vastloopt. Gisteren noemde hij het Iraanse vredesvoorstel dan ook ‘’onaanvaardbaar’’.
Vandaag noemde hij het staakt-het-vuren nog ”ongelooflijk zwak”. Ook zei hij dat ze de druk op Iran blijven opvoeren totdat er een akkoord is bereikt.
Op het moment van schrijven staat de BTC koers op 81.272 dollar, 0,34 procent lager dan 24 uur geleden. In euro’s wordt er nu 68.952 betaald voor de grootste crypto.
Ethereum heeft het een tikkeltje waarder
Ethereum is vandaag zelfs 1,77 procent aan waarde verloren, terwijl Ripple’s XRP wel gewoon nog 0,60 procent heeft gewonnen.
Verder is Solana (SOL) met 0,36 procent gezakt en Dogecoin (DOGE) met 1,73 procent.
De grootste stijgers
Hieronder de grootste top 100-stijgers van de afgelopen 24 uur:
- BUILDon (B): +53,72%
- Humanity (H): +16,43%
- Venice Token (VVV): +12,73%
- Sui (SUI): +8,24%
- XDC Network (XDC): +8,01%
De grootste dalers
Hieronder de grootste top 100-stijgers van de afgelopen 24 uur:
- Zcash (ZEC): -6,34%
- MemeCore (M): -6,15%
- Terra Classic (LUNC): -5,09%
- Dash (DASH): -4,73%
- Virtuals Protocol (VIRTAL): -4,55%
Bitcoin koers stevent af op zeldzaam tweede verlieskwartaal op rij
Bitcoin dook afgelopen week onder de 60.000 dollar en stevent af op een tweede verlieskwartaal op rij, iets wat pas twee keer eerder gebeurde.
Recorduitstroom uit Bitcoin-ETF’s: 1,79 miljard dollar weg
Volgens de meest recente cijfers van SosoValue kampen Bitcoin ETF’s inmiddels zeven opeenvolgende weken met netto-uitstroom.
Ripple-CEO haalt uit naar Saylor: ‘Bitcoin-strategie schaadt de cryptomarkt’
Ripple-topman Garlinghouse blijft positief over Bitcoin, maar zegt dat de financieringsaanpak van Saylor de cryptomarkt heeft geschaad.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
