De Bitcoin koers beleefde niet de beste 24 uur van de afgelopen weken. Het is de digitale munt niet gelukt om het niveau van 80.000 dollar te behouden. Gisteravond viel Bitcoin zelfs onder de 79.000 dollar, waar het inmiddels weer boven handelt.

Xi noemt VS en China “partners, geen rivalen”
De Chinese president Xi Jinping heeft Donald Trump tijdens hun top in Beijing opgeroepen om de relatie tussen de Verenigde Staten en China te zien als een partnerschap, niet als een rivaliteit. Volgens Xi moeten beide landen “elkaar helpen slagen” en een manier vinden waarop grootmachten naast elkaar kunnen bestaan.
Trump sloeg ook een positieve toon aan. Hij sprak van een “fantastische relatie” met China en noemde Xi “een groot leider”. Toch liggen er zware dossiers op tafel, waaronder de oorlog met Iran, de crisis rond de Straat van Hormuz, Taiwan, zeldzame aardmetalen en kunstmatige intelligentie.
Voor Washington is vooral China’s invloed op Iran belangrijk, omdat Beijing de grootste afnemer is van Iraanse olie. De VS hopen dat China druk kan zetten op Teheran om de waterweg weer vrij te geven.
Voor de markten is de top belangrijk omdat de relatie tussen Washington en Beijing invloed heeft op handel, energieprijzen en mondiale toeleveringsketens. Een mildere toon kan tijdelijk rust brengen, maar de onderliggende spanningen zijn nog lang niet verdwenen.
Waarom daalt de Bitcoin koers?
Het is lastig te zeggen waarom de Bitcoin koers daalt. Vaak is daar niet één reden voor aan te wijzen.
In de eerste plaats komt Bitcoin uit een redelijk sterke periode, waarin het de best presterende asset op de markt was. Sinds de Iran-oorlog kon er geen asset tippen aan de rendementen van Bitcoin.
Het is goed mogelijk dat beleggers nu wat winsten noteren. Extra zorgwekkend aan de koersdaling op dit moment, is dat het Strategy van Michael Saylor deze week ‘gewoon’ weer voor 800 miljoen dollar aan Bitcoin (BTC) kocht.
Ook dat is blijkbaar niet genoeg voor Bitcoin om op dit moment overeind te blijven, terwijl de Amerikaanse beursindices naar nieuwe records blijven stijgen. Toch moeten we de zorgen ook niet overdrijven, omdat Bitcoin slechts een paar procent is teruggevallen.
Vastgoedmagnaat ziet grote kans: koopt juist meer Bitcoin terwijl de markt crasht
Grant Cardone blijft Bitcoin kopen met huurinkomsten uit vastgoed en onderscheidt zich van Strategy door huurinkomsten te gebruiken.
Bitcoin koers stevent af op zeldzaam tweede verlieskwartaal op rij
Bitcoin dook afgelopen week onder de 60.000 dollar en stevent af op een tweede verlieskwartaal op rij, iets wat pas twee keer eerder gebeurde.
Recorduitstroom uit Bitcoin-ETF’s: 1,79 miljard dollar weg
Volgens de meest recente cijfers van SosoValue kampen Bitcoin ETF’s inmiddels zeven opeenvolgende weken met netto-uitstroom.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
