Uit interne documenten blijkt dat Australië niet voor 2024 regulering voor cryptovaluta kan verwachten, omdat de overheid de tijd neemt om een grondig begrip van de industrie te krijgen.
Wetgeving mogelijk pas na 2024
Volgens interne documenten van het ministerie van Financiën in Australië, verkregen door The Australian Financial Review (AFR), kan de wetgeving voor cryptocurrency in het land pas na 2024 worden ingevoerd.
Eerder zou juist duidelijk geworden zijn dat de Australische regering in het tweede kwartaal van 2023 consultatiedocumenten wil publiceren en ronde-tafelgesprekken wil houden met belanghebbenden over crypto-licenties en bewaring in het derde kwartaal.
Het indienen van de wetgeving bij het Australische kabinet wordt later in dat jaar verwacht. De vertraging bij het invoeren van een licentieregime heeft veel frustratie veroorzaakt bij bedrijven en consumentengroepen die met cryptocurrency te maken hebben.
Alhoewel spelers in de industrie gefrustreerd zijn, beweert het Australische Ministerie van Financiën dat de vraag naar cryptocurrency aanzienlijk is afgenomen na de ineenstorting van de ooit populaire cryptocurrency exchange FTX. Hierdoor zouden ze meer tijd hebben om de details van de regelgeving uit te werken. Hierover zeggen ze het volgende:
Wij zijn van mening dat deze zorgen enigszins worden weggenomen door de huidige marktomstandigheden, wat resulteert in minder vraag van consumenten naar crypto-activa; en de noodzaak om de token mapping-oefening te voltooien om duidelijkheid te verschaffen over hoe ieder nieuw licentiekader in de praktijk zou werken.
Cryptosector Australië groeit
De vertragingen in de regelgeving komen op een moment waarop de cryptosector in Australië toch wel aanzienlijk groeit. Volgens de jaarlijkse Australische crypto-enquête van 2022 is 26% van de volwassenen in Australië van plan om in de aankomende 12 maanden één of meerdere cryptocurrencies te kopen.
Het onderzoek toonde echter ook aan dat 44% van de Australiërs van mening is dat de sector niet adequaat gereguleerd is, waardoor ze aarzelen om de sprong te wagen. Toch tonen deze cijfers als slot aan dat er veel interesse is in Australië op het gebied van cryptocurrencies.
Australië geeft cryptobedrijven drie maanden langer voor vergunning
De Australische financiële toezichthouder ASIC heeft de overgangsperiode voor cryptobedrijven met drie maanden verlengd.
Rusland zet grote stap met AI-wet: eigen modellen krijgen voorrang
Rusland heeft een belangrijke stap gezet richting een eigen wettelijk kader voor kunstmatige intelligentie (AI).
India grijpt in: miljoenen gebruikers verliezen toegang tot Kalshi
Kalshi blokkeert gebruikers uit India terwijl wereldwijd steeds meer landen streng optreden tegen voorspellingsmarkten zoals Polymarket en concurrenten.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
