Het ziet ernaar uit dat de situatie voor Silvergate Bank, de bank van de crypto-wereld, er slechter en slechter op wordt. Het Ark Invest van Cathie Wood verkoopt massaal de aandelen van de bank en als klap op de vuurpijl heeft Moody’s ook de beoordeling van de bank verlaagd.
Aandelen in de verkoop
Ark Invest, het investeringsvehikel van Cathie Wood, verkocht meer dan 400.000 aandelen van het moederbedrijf van Silvergate Bank. Die verkoop leverde 4,3 miljoen dollar op, waarmee Ark Invest nog maar 4.000 aandelen overheeft. Dat het niet goed gaat met de bank is duidelijk, want in een jaar tijd verloren de aandelen ongeveer 90 procent van hun koerswaarde. Daarmee presteerde het nog een stuk slechter dan Bitcoin.
Moody’s Investor Service reageerde ook op de situatie bij de bank, door de beoordelingen van de Silvergate Bank flink te verlagen. De tegoeden van klanten zijn bij Silvergate niet heel veilig volgens Moody’s en ook de obligaties van zowel de bank als Silvergate Capital, zijn volgens de beoordelaar niet de moeite waard.
Problemen bij de bank?
Moody’s had natuurlijk ook een uitleg voor het verlagen van de beoordeling van de bank. Volgens de beoordelaar is het een slechte zaak dat de stortingen bij de bank afnemen, maakt het verliezen op de verkoop van effecten en moet het personeel ontslaan. “Alle tegoeden van de bank komen vanuit de crypto-industrie en hoewel de bank voldoende liquiditeit en kapitaal heeft, zou een continue grote uitstroom van de tegoeden een slechte impact op de financiële gezondheid van de bank hebben”, aldus Sadia Nabi, de vice-president van Moody’s.
Silvergate Bank verloor 718 miljoen dollar omdat het schuldpapieren moest liquideren om 8,1 miljard dollar aan opnames te dekken. Verder moest het 40 procent van zijn medewerkers ontslaan, wat neerkomt op ongeveer 200 mensen. Verder waren de crypto-gerelateerde stortingen op het platform met 68 procent gedaald in het vierde kwartaal van 2022. Verder ligt de bank onder druk, omdat het transacties faciliteerde tussen FTX en zijn zusterbedrijf Alameda Research.
Ripple-CEO haalt uit naar Saylor: ‘Bitcoin-strategie schaadt de cryptomarkt’
Ripple-topman Garlinghouse blijft positief over Bitcoin, maar zegt dat de financieringsaanpak van Saylor de cryptomarkt heeft geschaad.
BlackRock: AI-momentum ‘zuigt zuurstof weg’ bij Bitcoin
Mitchnick van BlackRock ziet beleggers massaal naar AI vluchten, weg van Bitcoin. Toch wijst hij op een aanjager die de koers kan keren.
Handelaren dekken zich massaal in tegen nieuwe Bitcoin-crash
Bitcoin optiehandelaren blijven voorzichtig en dekken zich massaal in, maar optiemarkt ziet voorlopig geen crisis voor Strategy ontstaan.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
