Een hardhandig optreden van de Taliban heeft volgens een onderzoek geleid tot een ineenstorting van het gebruik van cryptocurrency in Afghanistan, zo blijkt uit een rapport van BNN-Bloomberg.
Hardhandig optreden van de Taliban
Het gebruik van crypto was in opkomst in Afghanistan nadat het vorig jaar werd afgesloten van wereldwijd bankieren en internationale hulp. Echter, het gebruik ervan is compleet ingestort. Er wordt sinds november nog maar voor 80 duizend dollar per maand verstuurd aan cryptomunten. Dit terwijl er in september nog voor 150 miljoen dollar werd verstuurd. De afname van crypto vond plaats toen de Taliban weer aan de macht kwam.
Het optreden van de Taliban heeft een enorm effect gehad op de crypto markten van het land.
– Chainalysis
Chainalysis, dat een rapport uitbracht over deze kwestie, geeft aan dat crypto handelaren drie opties hebben: het land ontvluchten, de operaties staken of het risico lopen te worden gearresteerd.
Afghanen gebruikten virtuele munten als een hulpmiddel om buitenlandse geldovermakingen en donaties te ontvangen. Daarnaast gebruiken ze het om hun spaargeld uit handen te houden van de Taliban.
In augustus legde het regime een landelijk verbod op crypto op, haram genoemd. De Taliban arresteerden 13 crypto handelaren die orders om te stoppen met het verhandelen van digitale tokens tartten. Ze werden later op borgtocht vrijgelaten in afwachting van hun proces.
De opkomst van crypto
Chainalysis zei dat de crypto-adoptie-index in Afghanistan is gedaald naar de laatste plaats, nadat het vorig jaar nog 20e stond.
De cryptomarkt in het Midden-Oosten en Noord-Afrika is over het algemeen relatief klein. Echter is het een van de snelst groeiende. Gebruikers ontvingen $566 miljard aan crypto tussen juli 2021 en juni 2022. Dit is een stijging van 48% ten opzichte van een jaar eerder.
Franklin Templeton CEO onthult waarom Wall Street bang is voor blockchain
Franklin Templeton CEO Jenny Johnson stelt dat blockchain het verdienmodel van banken bedreigt, terwijl Wall Street juist versneld instapt.
Tokenisatie maakt opmars: Citi verwacht markt van 5,5 biljoen dollar
Citi verwacht dat tokenisatie groeit naar 5,5 biljoen dollar, terwijl Wall Street blockchain steeds sneller omarmt wereldwijd.
SEC geeft Paxos historische crypto-goedkeuring
Paxos krijgt als eerste blockchainbedrijf een SEC-licentie voor clearingdiensten. Een belangrijke stap voor de financiƫle sector.
Meest gelezen
AI voorspelt XRP koers voor 30 juni 2026
AI-modellen voorspellen dat de XRP koers eind juni onder 1,20 dollar zakt. Bitcoin-zwakte en lage liquiditeit drukken de munt.
Goud verliest in ƩƩn keer alle winst van dit jaar
Goud is opnieuw stevig aan het dalen, terwijl Wall Street optimistisch blijft. Komt er later dit jaar alsnog een grote stijging aan?
Bitcoin koers geeft zeldzaam signaal af die verscheen bij elke bodem
Meer dan de helft van alle Bitcoins staan nu onder water, maar dat kan juist de opmaat zijn voor een nieuwe bullmarkt.
