De markt voor Decentralized Finance (DeFi) heeft in het tweede kwartaal een gruwelijke daling van 74,6 procent achter de rug, maar ondanks die ellende houden de gebruikers zich sterk.
Volgens een rapport van CoinGecko is de activiteit in de DeFi-wereld namelijk redelijk stabiel gebleven. Dat kunnen we over de market cap niet zeggen, die is namelijk van 142 naar 36 miljard dollar gedaald.
Instorten Terra en hacks als grote boosdoeners
Volgens CoinGecko zijn vooral de ineenstorting van het Terra-ecosysteem en hacks binnen het DeFi-ecosysteem de grote boosdoeners. Hierbij noemt het onder andere Inverse Finance en Rari, waar voor 1,2 miljoen en 11 miljoen dollar is gestolen. “Deze aanvallen hebben de tokenprijzen van de projecten in kwestie doen kelderen, vanwege het vertrouwensverlies bij de gebruikers”, aldus CoinGecko.

Hoewel de activiteit op de blockchain enigszins is teruggevallen, is het aantal dagelijkse actieve gebruikers nog redelijk op peil gebleven. Het aantal dagelijkse gebruikers is in het tweede kwartaal “slechts” met 34,5 procent gedaald van 50.000 naar 30.000 mensen. De val van Terra zorgde zelfs nog voor een piek in het aantal dagelijkse gebruikers. Dit komt omdat mensen naar Curve Finance en Uniswap grepen om hun Terra en UST te verkopen.
Ook in juni was er sprake van een piek nadat de gebruikers van Celsius ineens hun fondsen niet meer konden opnemen. Als gevolg daarvan zijn een hoop mensen richting DeFi gevlucht, omdat het met DeFi niet mogelijk is om zomaar de opnames te schorsen. “Tijdens allebei die momenten waarop gecentraliseerde spelers faalden zijn gebruikers naar de decentrale DeFi-wereld gevlucht”, aldus CoinGecko.
Handelsvolume NFTs ook door het slijk
In het rapport bespreekt CoinGecko ook de NFT-markt. In dat gedeelte stipt het onder andere aan dat het volume sinds de top van juni 2021 met 26,2 procent is gedaald naar 7,6 miljard dollar voor het afgelopen kwartaal. Die daling komt met name voort uit een daling van de NFT-activiteit op de Ethereum blockchain.
De maand juni 2022 markeerde ook het laagste handelsvolume voor NFTs in 12 maanden tijd. In juni noteerde de NFT-markt een totaal volume van 830 miljoen dollar. Tijdens de val van het volume ging ook de waarde van een hoop collecties flink onderuit. Wat dat betreft is het te hopen dat er snel weer goed nieuws te melden is voor deze jonge industrie, want op dit moment ziet het er niet goed uit.
Grootbank ziet ‘FOMO’ onder vermogensbeheerders voor tokenisatie
Grote vermogensbeheerders haasten zich naar getokeniseerde fondsen. Volgens BNY is de FOMO enorm, ondanks onrijpe techniek.
Wall Street bouwt stilletjes door aan crypto terwijl koersen onder druk staan
Volgens Ric Edelman versnellen grote instellingen hun inzet op blockchain en tokenisatie, ondanks de zwakke stemming onder beleggers.
Polymarket passeert 1 miljard dollar omzet, mede dankzij het WK
Polymarket passeert 1 miljard dollar jaaromzet, slechts zes weken na de Amerikaanse lancering. Het WK voetbal zorgt voor recordvolumes.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
