De volledige cryptomarkt heeft afgelopen week een plus van 9 procent mogen opschrijven, waarmee de totale market cap weer boven de 1 biljoen dollar ligt. Sommige assets doen het natuurlijk beter dan anderen en met name Ethereum en Dogecoin zijn op dit moment de sterren van de show. Vandaag gaan we eens wat dieper in op de dynamiek achter de prijsstijgingen van Ethereum ten opzichte van de rest.
Stijging van 17 procent
Tijdens de rally die op 25 oktober begon, mocht Ethereum er in totaal 17 procent bijschrijven, terwijl Bitcoin het met ‘slechts’ 6 procent moet doen. Grayscale, een fondsbeheerder voor institutionele assets, zegt dat dit onbetwistbaar te maken heeft met het nieuwe uitgifte-schema van Ethereum. “Vanuit een fundamenteel perspectief is de vertraagde uitgifte van nieuwe Ethereum sinds de Merge een gedeeltelijke factor in de sterke prestaties ten opzichte van Bitcoin”, aldus Grayscale.
Verder is het zo dat Ethereum miners voor de Merge hun assets moesten verkopen om het hoofd boven water te houden. Met Proof-of-Stake is dat niet het geval, want daar zijn in principe geen kosten aan verbonden. Je hoeft binnen dit systeem alleen maar te staken en niet machines te kopen om daadwerkelijk te minen.
Uiteindelijk is het met name het uitgifte-schema dat op dit moment de show steelt. Dankzij Proof-of-Stake komen er ongeveer 5 miljoen Ethers per jaar minder in omloop dan voorheen. Dankzij het EIP-1559 verbrandingsmechanisme is de supply-groei van Ethereum op sommige momenten zelfs negatief geweest.
Energieconsumptie omlaag
Ook de energieconsumptie van Ethereum is sinds de Merge met 99,9 procent gedaald, wat het project een stuk aantrekkelijker maakt als energiezuinige investering. Voor veel partijen die voorheen niet in crypto konden investeren vanwege het energieverbruik, is de Merge dus een ingang in de sector. Met name Ethereum gaat daarvan profiteren, maar het is mogelijk dat ook andere Proof-of-Stake projecten hier een graantje van meepikken.
Dit zijn uiteindelijk de drie factoren die ertoe bijdragen dat Ethereum momenteel beter presteert dan Bitcoin: de verlaagde uitgifte van nieuwe Ethers, het feit dat miners niet meer hoeven te verkopen en het verlaagde energieverbruik dat de asset aantrekkelijk maakt voor nieuwe investeerders. Hoe lang de positieve run van Ethereum ten opzichte van Bitcoin gaat duren is niet duidelijk, maar vooralsnog zijn ze aan de winnende hand.
Kan Ethereum naar 1.000 dollar? Newsbit analist ziet gevaarlijk scenario
Newsbit analist Erik Juffermans ziet Ethereum onder druk staan. ETH kan dalen naar 1.500 dollar, of zelfs richting 1.000 dollar.
Ethereum Foundation ontslaat 20 procent van het personeel
De Ethereum Foundation schrapt 54 banen, oftewel 20 procent van het personeel, te midden van een reeks vertrekkende leidinggevenden.
Tom Lee´s Bitmine koopt voor 92 miljoen dollar aan Ethereum bij
Bitmine kocht opnieuw voor 92 miljoen dollar aan Ethereum en nadert zijn doel van 5 procent van de voorraad. Tom Lee blijft optimistisch.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
