Bitcoin (BTC) heeft flinke klappen gehad, maar tot nu toe is de huidige bearmarkt een schijntje vergeleken met alle voorgaande. Op dit punt in de cyclus stond de koers er voorheen veel slechter voor en volgens een bekende Bitcoiner zijn daar drie logische verklaringen voor.
Drie redenen voor de zachte landing
Volgens Pierre Rochard, CEO van Bitcoin Bond Company, heeft de huidige bearmarkt zich “duidelijk losgekoppeld” van eerdere cycli.
“Deze kracht is waarschijnlijk een combinatie van een gematigde bullmarkt aan de voorkant, ETF-instromen en bedrijven die Bitcoin opstapelen in hun schatkist”, schrijft hij op socialmediaplatform X.
Allereerst was de afgelopen bullmarkt de eerste zonder gekte. De koers maakte een gestage opmars door, zonder de parabolische sprong omhoog die we uit eerdere cycli kennen.
Veel investeerders bleven met een gevoel van teleurstelling achter. Maar als de bullmarkt minder uitbundig is, hoeft de kater erna ook minder zwaar te zijn.
Bovendien is dit de eerste bearmarkt met de Amerikaanse Bitcoin-ETF’s in het spel. Sinds de lancering in januari 2024 hebben deze beursfondsen meer dan 59 miljard dollar aan instromen verwerkt. Sinds maart kwam daar nog eens 4,5 miljard dollar bovenop.
Die vraag is een grote steunpilaar, al moeten we wel een kanttekening plaatsen. ETF’s kunnen namelijk ook verkoopdruk veroorzaken. Tussen november en februari, toen de Bitcoin koers hard onderuit ging, stroomde er bijna 6,4 miljard dollar uit de fondsen. Voor dat bedrag moeten dan ook daadwerkelijk Bitcoins op de markt gegooid worden.
Tot slot hebben we ook nog Strategy. Het beursbedrijf van Michael Saylor, dat al sinds eind 2020 Bitcoins koopt voor de eigen balans, koopt er de afgelopen maanden flink op los.
In de vorige bearmarkt van 2022 kocht het mondjesmaat bij en werd er niet meer dan een paar honderd miljoen dollar geïnvesteerd. Voor 2026 staat de teller al op zo’n 11 miljard dollar en dat komt vooral door een nieuw vliegwiel, het preferente aandeel Stretch (STRC), die investeerders een aantrekkelijk dividend belooft.
Mogelijk een historisch korte bearmarkt
Laten we eens de cijfers induiken.
Bitcoin staat in deze bearmarkt op een daling van ruim 52 procent op het dieptepunt. Op dezelfde plek in de cyclus was Bitcoin in 2022, 2018 en 2014 al met meer dan 70 procent gedaald. Door de rally van de afgelopen maanden is dat verlies teruggelopen naar 36 procent onder het record.
Er waren eerst nog veel overeenkomsten met eerdere crypto-winters, maar de koers laat nu echt ander gedrag zien. Bitcoin zit al zes weken in een opwaartse trend en dat is een unicum middenin een bearmarkt.
Mocht 60.000 dollar de bodem zijn geweest, dan is dit historisch kort. Eerdere bearmarkten duurden ongeveer een jaar, deze zou na vier maanden al klaar zijn. Maar er zijn nog wel wat belangrijke niveaus te overwinnen voordat we daadwerkelijk van een nieuwe bullmarkt mogen spreken.
Ripple-CEO haalt uit naar Saylor: ‘Bitcoin-strategie schaadt de cryptomarkt’
Ripple-topman Garlinghouse blijft positief over Bitcoin, maar zegt dat de financieringsaanpak van Saylor de cryptomarkt heeft geschaad.
BlackRock: AI-momentum ‘zuigt zuurstof weg’ bij Bitcoin
Mitchnick van BlackRock ziet beleggers massaal naar AI vluchten, weg van Bitcoin. Toch wijst hij op een aanjager die de koers kan keren.
Handelaren dekken zich massaal in tegen nieuwe Bitcoin-crash
Bitcoin optiehandelaren blijven voorzichtig en dekken zich massaal in, maar optiemarkt ziet voorlopig geen crisis voor Strategy ontstaan.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
