Maak een account op Bitvavo en krijg €10 cadeau!
Bitvavo: Ontvang €10
Welkomstbonus!
De Britse waakhond, genaamd de ‘Advertising Standards Authority’, heeft volgens de BBC zeven crypto reclames verboden.
De ASA heeft crypto-promoties van Coinbase Europe, eToro, Papa John’s, Luno Money, Exmo Exchange, Payward en Coinburp verboden.
“Alle zeven advertenties werden verbannen omdat ze op onverantwoorde wijze misbruik maakten van de onervarenheid van consumenten en omdat ze het risico van de investering niet lieten zien, aldus de ASA.”
Papa John’s, een populaire pizzaketen, bood gratis Bitcoin ter waarde van £10 aan. De pizzaketen koppelde hun Bitcoin-promotie ook aan ‘Bitcoin-pizzadag’, wat de eerste keer is dat Bitcoin ooit in een transactie werd gebruikt, om in mei 2010 een pizza te kopen.
De ASA zei dat deze promotie een serieuze financiële beslissing bagatelliseerde, vooral in de context van het beoogde publiek dat waarschijnlijk beperkte kennis van cryptocurrency had.
De advertentie van Payward had wel een disclaimer. Maar de waarschuwingen in de advertentie was te onduidelijk, zo oordeelde de waakhond. Ook bij de andere bedrijven werden soort gelijke argumenten aangehaald om de advertenties te verbannen.
Dit is niet de eerste keer dat de ASA zich op de crypto-industrie richt. In mei van dit jaar verbood het namelijk ook al een advertentie van Luno, waarin stond: “Als je Bitcoin in de metro ziet, is het tijd om te kopen.” De ASA vond die advertentie onverantwoord.
Ook richtte de waakhond zich onlangs op Floki Inu-advertenties in de Londense metro. In november is de reclamewaakhond begonnen met het onderzoeken van deze advertenties.
Een woordvoerder van de ASA zei: “Ik denk niet dat cryptocurrency-advertenties op het transportnetwerk zouden moeten staan. Ze zijn onethisch.”
Miles Lockwood, directeur van een afdeling bij de ASA, is ookkritisch over misleidende crypto-advertenties.
“Consumenten moeten op de hoogte zijn van de risico’s van beleggen in crypto-activa en bedrijven moeten ervoor zorgen dat hun advertenties niet misleidend of sociaal onverantwoordelijk zijn door te profiteren van het gebrek aan bewustzijn van consumenten over deze complexe en vluchtige producten”, aldus Lockwood.