Het Ethereum (ETH) gamingnetwerk Xai, ontwikkeld door gamebedrijf Ex Populus, heeft een rechtszaak aangespannen tegen Elon Musk’s kunstmatige-intelligentiebedrijf xAI. Volgens het bedrijf leidt de naamovereenkomst tot verwarring in de markt en schaadt dit hun merk.
Juridisch geschil rond merknaam
Ex Populus maakte de aanklacht bekend via een bericht op X en op zijn communityforum. Het bedrijf verwijt Musk’s bedrijf voor merkinbreuk, oneerlijke concurrentie en misleidende herkomstvermelding:
“Nu de verwarring rond Elon Musk’s AI-bedrijf toeneemt, is het een grote verantwoordelijkheid om het merk te beschermen waarin de community vertrouwen heeft.”
Het gamingbedrijf, opgericht in 2021, richt zich op blockchain-gaming binnen het Ethereum-ecosysteem. In 2023 lanceerde het Xai, een platform waarmee gameontwikkelaars AI-technologieën en autonome softwaresystemen kunnen inzetten. Sinds de oprichting van Musk’s xAI in juli 2023 worden beide namen echter regelmatig door elkaar gehaald.
In de aanklacht stelt Ex Populus dat het de merknaam sinds juni 2023 officieel heeft geregistreerd en daarmee juridische bescherming geniet. Desondanks bleef Musk de naam publiekelijk gebruiken voor zijn AI-bedrijf, dat verbonden is aan zijn X-platform. De verwarring werd verder vergroot toen X’s eigen AI-assistent Grok gebruikers onterecht vertelde dat Ex Populus gelinkt aan Musk’s onderneming.
Reactie in de markt
Vandaag staat de koers van XAI, dat een totale marktkapitalisatie van ruim 60 miljoen dollar heeft, ruim 4 procent in het rood met een waarde rond de 0,05 dollar. De daling lijkt niet perse te zijn veroorzaakt door het nieuws, want zo’n beetje iedere cryptomunt kijkt tegen een verlies aan.
De grote vraag is of Xai een reële kans heeft tegen Musk, de rijkste man ter wereld. Ex Populus heeft zeker een punt als het gaat om verwarring van merken, vooral omdat ze hun merk Xai in juni 2023 hebben geregistreerd, nog vóórdat Musk zijn xAI officieel lanceerde. Dat geeft hen juridisch gezien een stevige basis.
Tegelijkertijd is Musk’s xAI een onderneming met veel meer financiële middelen, wereldwijde zichtbaarheid en een sterk juridisch team. Ex Populus zou het dus erg lastig kunnen krijgen in een rechtzaak, ook al hebben ze formeel gelijk.
Een mogelijke uitkomst is dat Musk en Ex Populus tot een schikking komen, bijvoorbeeld door een financiële compensatie of afspraken over het gebruik van de naam in specifieke sectoren. Een volledige overwinning voor Ex Populus met een verbod op de naam “xAI” lijkt minder waarschijnlijk, simpelweg omdat Musk’s merk inmiddels enorm groot en bekend is.
Claim vandaag nog €10 gratis en betaal geen handelskosten over de eerste €10.000!
Grijp deze unieke kans met Newsbit en Bitvavo door nu een account aan te maken via de knop hieronder. Stort slechts €10 en ontvang direct €10 gratis. Bovendien kun je 7 dagen lang zonder kosten handelen over je eerste €10.000 aan transacties. Start vandaag nog en profiteer direct van de groeiende populariteit van crypto!
Maak je account en Claim je €10 gratis.
Mis deze kans niet om direct te profiteren van de groeiende populariteit van Crypto!
Kan Ethereum naar 1.000 dollar? Newsbit analist ziet gevaarlijk scenario
Newsbit analist Erik Juffermans ziet Ethereum onder druk staan. ETH kan dalen naar 1.500 dollar, of zelfs richting 1.000 dollar.
Ethereum Foundation ontslaat 20 procent van het personeel
De Ethereum Foundation schrapt 54 banen, oftewel 20 procent van het personeel, te midden van een reeks vertrekkende leidinggevenden.
Tom Lee´s Bitmine koopt voor 92 miljoen dollar aan Ethereum bij
Bitmine kocht opnieuw voor 92 miljoen dollar aan Ethereum en nadert zijn doel van 5 procent van de voorraad. Tom Lee blijft optimistisch.
Meest gelezen
Van lasser tot kok: SpaceX maakt 4.400 werknemers miljonair
De beursgang van SpaceX maakt duizenden werknemers miljonair. Van lassers tot ingenieurs profiteren zij van jarenlang opgebouwde aandelen.
Ex Google-engineer verkoopt al zijn Bitcoin: ‘Het is voorbij’
Oud-Google-engineer TechLead verkocht al zijn Bitcoin met fors verlies. Volgens hem is de markt kwetsbaar, maar hij blijft op lange termijn positief.
Analist ziet belangrijk signaal voor XRP: ‘Gigapump komt eraan’
Een analist denkt dat XRP voor een grote stijging staat en wijst op een belangrijk steunniveau. Wel is het een speculatieve visie.
