Op 15 september is Ethereum op succesvolle wijze overgeschakeld van Proof-of-Work naar Proof-of-Stake. Die verandering brengt een hoop positieve dingen met zich mee, maar ook negatieve ontwikkelingen. Eén van die negatieve ontwikkelingen is het feit dat ruim 70 procent van de blokken worden geproduceerd door entiteiten die volledig onder de macht van de Amerikaanse overheid vallen.
74 procent van de blokken
Op het moment van schrijven is de situatie zo dramatisch, dat 74 procent van de blokken OFAC-compliant zijn. Dat wil zeggen dat ze de zwarte lijst van adressen van de OFAC, een belangrijke Amerikaanse autoriteit, in acht nemen bij de blokproductie. Dit betekent onder andere dat Tornado Cash transacties door deze entiteiten niet worden meegenomen. Hoe hoger dit percentage, hoe problematischer de situatie.

Het zou overigens pas echt problematisch worden indien dit deel van het netwerk besluit om blokken die zich niet aan de regels houden te negeren. Dan zou ‘het feest’ helemaal compleet zijn en splitst het netwerk op in twee aparte delen. De kans dat zoiets gebeurt is niet enorm groot, maar je weet het nooit. Uiteindelijk is Bitcoin een krachtig idee vanwege de decentrale aard. Zodra dat op deze manier ondermijnd is, valt die kracht weg.
De Ethereum koers
Voor de Ethereum koers is de Merge tot nu toe vooral dubbel geweest. In aanloop naar de Merge steeg de koers flink, om vervolgens na het evenement aan een dump te beginnen. Inmiddels is er echter een post-Merge klim ingezet die zijn weerga niet kent. In ieder geval Bitcoin moet het op dit moment behoorlijk afleggen tegen Ethereum, dat in de afgelopen 24 uur alleen al een plus van 4,87 procent noteert.
Ook Bitcoin is overigens bezig met een kleine rally, want de koers staat momenteel op 21.400 dollar. Dat is een punt waarop Bitcoin lange tijd niet gestaan heeft. Het lijkt er dan ook op dat we tussen al het bearish geweld eindelijk weer wat te vieren hebben voor de markt. Een bull run kunnen we het nog niet noemen, maar het is een begin.
Bitmine kiest dezelfde truc als Michael Saylor om Ethereum-berg te vergroten
Bitmine wil 300 miljoen dollar ophalen via preferente aandelen om meer Ethereum te kopen en stakingactiviteiten uit te breiden.
Standard Chartered: Ethereum klaar voor inhaalslag na Strategy’s Bitcoin-verkoop
De Bitcoin-verkoop van Strategy heeft de koersen veel pijn gedaan, maar Geoff Kendrick van Standard Chartered ziet een voordeel voor Ethereum.
Standard Chartered vergelijkt Ethereum met Amazon in 2001
Amazon kelderde in 2001 van 113 naar 6 dollar en steeg later 1.000x. Standard Chartered ziet dezelfde dynamiek bij Ethereum.
Meest gelezen
Bank of America waarschuwt voor grootste aandelenbubbel sinds 1880
Deze topanalist van Bank of America waarschuwt voor de grootste bubbel sinds de spoorweghype van de 19e eeuw.
Crypto-analist legt uit waarom 1.000 XRP volgens hem levensveranderend kan zijn
Crypto-analist Steph Is Crypto schetst drie scenario’s voor XRP. 1.000 XRP kan oplopen tot bijna 24.000 dollar.
AI voorspelt XRP koers voor 30 juni 2026
AI-modellen voorspellen dat de XRP koers eind juni onder 1,20 dollar zakt. Bitcoin-zwakte en lage liquiditeit drukken de munt.
