Blockchain

Facebook heeft $60 miljoen betaald voor het meta-handelsmerk

Facebook betaalde veel geld voor de naam ‘Meta’ die eerst toebehoorde aan een kleine bank. De aankoop van $60 miljoen laat zien hoe serieus Facebook over de metaverse is.


Grote deal voor handelskenmerk

De ambities van Facebook zijn zo groot dat de socialemediagigant onlangs een bank in South Dakota $60 miljoen heeft betaald om de handelsmerkrechten te verwerven van de naam ‘Meta’.

Facebook (dat in oktober omgedoopt werd tot Meta) gebruikte een shell-bedrijf genaamd Beige Key LLC om dit voor elkaar te krijgen. De deal valt op door zijn omvang. Hoewel $60 miljoen misschien niet veel klinkt voor een bedrijf met een marktkapitalisatie van $928 miljard, is het een enorm bedrag in de merken-wereld.

Het bezit van een handelsmerk geeft de eigenaar extra invloed als het gaat om concurrenten ervan weerhouden specifieke woorden, woordgroepen of logo’s te gebruiken. Het voorkomt echter niet dat iemand dezelfde naam kan gebruiken voor een gerelateerd product.

In een typische handelsmerkdeal betaalt een koper niet alleen om een naam te verwerven, maar ook voor de goodwill die klanten associëren met een bepaald product. In het geval van Meta Financial komt de goodwill van de regionale banken in South Dakota en Iowa. Ook komt het van online betaalproducten die volgens de bank financiële inclusie bevorderen.

Terwijl Facebook via zijn crypto-wallet Novi met betalingen bezig is, hebben de activiteiten van Meta Financial weinig te maken met de traditionele sociale-mediabedrijven van Facebook of de metaverse.

Dit suggereert dat de deal van $60 miljoen zou kunnen dienen als een machtsspel van Facebook . Zo kunnen ze anderen er namelijk van weerhouden de termen ‘meta’ of ‘metaverse’ te gebruiken. Alexandra Roberts, een professor handelsmerkrecht aan de Universiteit van New Hampshire, suggereerde hetzelfde op Twitter:


Iedereen wil zijn plek in de metaverse claimen

Facebook zou zijn nieuwe handelsmerk dus kunnen gebruiken om juridische druk uit te oefenen op andere bedrijven. Alhoewel dit de toch al groeiende spanning over wie de metaverse mag bezitten, wel zou vergroten. Terwijl CEO Mark Zuckerberg de term in de kern van de rebranding van zijn bedrijf heeft geplaatst, heeft de bredere crypto-gemeenschap gesteld dat niemand de metaverse zou moeten bezitten.

De aanpak van Facebook is al eerder onder de loep genomen. Dit kwam nadat het de @metaverse naam gestolen leek te hebben van een artiest op Instagram. Het bedrijf gaf de naam vervolgens terug te midden van controverse in de media.

Facebook is echter niet het enige bedrijf dat zich probeert in te zetten in de snel evoluerende metaverse. Een aantal merken, waaronder Pepsi en Budweiser, hebben Ethereum-namen, NFT’s of digitaal onroerend goed opgekocht.

Crypto-gigant Coinbase streeft ook naar een positie om de go-to-service te zijn. Zo kan het zijn klanten helpen bij het beheren van de NFT’s en avatars die mensen gebruiken in de metaverse. De CEO van het bedrijf, Brian Armstrong, is al lang een uitgesproken voorstander van decentralisatie. Coinbase zou dan ook een grote rol kunnen gaan spelen in de metaverse.

Het komt erop neer dat het nog heel vroeg is om te bepalen wie de metaverse zal beheersen. Gigantische bedrijven uit het huidige internettijdperk zijn echter bereid veel geld uit te geven om hun plekje te claimen.