Sam Bankman-Fried, de oprichter van FTX, zou zijn aandeel in Robinhood hebben beloofd als onderpand aan de inmiddels failliete BlockFi.
BlockFi klaagt Sam Bankman-Fried aan
De onlangs failliet gegane crypto geldschieter BlockFi klaagt Sam Bankman-Fried, CEO van FTX, aan om aandelen van Robinhood te verkrijgen die hij eerder deze maand als onderpand aan het bedrijf zou hebben gegeven.
De aanvraag, die aanvankelijk werd gemeld door The Financial Times, kwam slechts enkele uren nadat BlockFi het faillissement had aangevraagd. Daarbij verwees het naar een liquiditeitscrisis veroorzaakt door de blootstelling aan de FTX exchange van Bankman-Fried en Alameda research.
De aanklager beweert dat Bankman-Fried’s Emergent Fidelity Technologies, in samenwerking met ED&F Man, in bezit is van het onderpand dat toebehoort aan BlockFi. ED&F Man is een in Londen gevestigde financiĆ«le dienstverlener die optrad als makelaar voor Bankman-Fried.
Deze assets werden onder de voorwaarden van een overeenkomst, die op 9 november werd gesloten, toegezegd aan BlockFi.
Bankman-Fried kocht zijn belang van 7,6% in de app Robinhood in mei 2022. Dit aandeel was volgens de Amerikaanse Securities and Exchange Commission op dat moment ongeveer $600 miljoen waard.
De aanvraag, ingediend bij dezelfde rechtbank in New Jersey waar BlockFi voor faillissementsbescherming koos, beweert dat Bankman-Fried “in gebreke is gebleven met betrekking tot zijn verplichtingen onder de overeenkomst”. Daarnaast beweert het dat Bankman-Fried zijn verplichtingen niet is nagekomen, ondanks schriftelijke kennisgeving.
De failliete geldschieter zei dat het nu zal proberen de voorwaarden van de overeenkomst af te dwingen. Daarbij wil het bedrijf haar onderpand terug vorderen.
BlockFi niet het enige voorbeeld
De Financial Times beweert ook, onder verwijzing naar niet nader genoemde en onbevestigde bronnen, dat Bankman-Fried zijn belang in Robinhood op zijn lijst van assets had vermeld. Eerder deze maand ondernam hij de laatste wanhopige pogingen om geld op te halen bij investeerders om FTX te redden.
BlockFi is niet de enige aan wie Bankman-Fried enorme bedragen beloofde om andere in moeilijkheden verkerende bedrijven te redden tijdens de strenge crypto winter eerder dit jaar.
In augustus 2022 bood FTX aan om de in moeilijkheden verkerende crypto-geldschieter Voyager te kopen voor $70 miljoen. Het bedrijf is nu op zoek naar een nieuwe koper.
Bitvavo geeft Nederlands elftal eigen WK-lied met bekende cryptokreet
Jack Shirak en Jonna Fraser brachten samen met Bitvavo en de KNVB een ‘euforisch’ Oranje-nummer uit om onze helden te steunen op het WK.
EU sluit deur voor cryptobeurzen zonder vergunning op 1 juli
Op 1 juli loopt de overgangsperiode van de EU-cryptowet af. Beurzen zonder vergunning mogen dan geen Europese klanten meer bedienen.
Bitvavo lanceert nieuwe Bitcoin-functie op cruciaal moment
Bitvavo lanceert Margin Long voor Nederlandse gebruikers, waarmee handelaren met hefboom kunnen inspelen op een mogelijk crypto herstel.
Meest gelezen
Bank of America waarschuwt voor grootste aandelenbubbel sinds 1880
Deze topanalist van Bank of America waarschuwt voor de grootste bubbel sinds de spoorweghype van de 19e eeuw.
Crypto-analist legt uit waarom 1.000 XRP volgens hem levensveranderend kan zijn
Crypto-analist Steph Is Crypto schetst drie scenario’s voor XRP. 1.000 XRP kan oplopen tot bijna 24.000 dollar.
AI voorspelt XRP koers voor 30 juni 2026
AI-modellen voorspellen dat de XRP koers eind juni onder 1,20 dollar zakt. Bitcoin-zwakte en lage liquiditeit drukken de munt.
