Newsbit
Bekijk de app
Bekijk

De olieprijs daalt opnieuw, maar financiële markten reageren niet zoals beleggers misschien zouden verwachten. Normaal gesproken zorgt een lagere olieprijs voor minder inflatiedruk. Dat zou op termijn kunnen leiden tot lagere rentes en een zwakkere Amerikaanse dollar.

Toch gebeurt op dit moment het tegenovergestelde. De Amerikaanse obligatierentes lopen op, de dollar wordt sterker en daardoor staan aandelen, goud en Bitcoin (BTC) onder druk.

Waarom is dat het geval?

Mis niets van de AI-revolutie met deze gratis nieuwsbrief!

Op de hoogte blijven van de belangrijkste ontwikkeling in de financiële wereld? Abonneer je dan gratis op De Geldpers.

Voeg je bij ruim 6.000 anderen die elke maandag een volledige marktupdate in hun inbox ontvangen. En het beste van alles? Het is helemaal gratis.

Aanmelden kan hier!

Diensteninflatie blijft probleem

De olieprijs heeft vooral invloed op energie en transportkosten. Als olie goedkoper wordt, kan dat de totale inflatie drukken. Maar centrale banken letten vooral op de onderliggende inflatie, waarin voedsel en energie vaak buiten beschouwing worden gelaten.

Juist daar zit de spanning.

Binnen de dienstensector blijven prijzen op veel plekken stijgen. Denk aan huur, zorg, verzekeringen, horeca en andere arbeidsintensieve diensten. Die prijzen reageren minder snel op een dalende olieprijs.

Austan Goolsbee, lid van het beleidscomité van de Amerikaanse centrale bank, gaf maandagavond aan dat zijn aandacht vooral uitgaat naar dat deel van de inflatie. Daarmee onderstreepte hij dat lagere energieprijzen alleen niet genoeg zijn om de zorgen bij de centrale bank weg te nemen.

Dollar profiteert van rentevrees

Door die zorgen rekenen beleggers opnieuw op een strenger rentebeleid. De markt houdt inmiddels rekening met renteverhogingen in 2026.

Dat ondersteunt de Amerikaanse dollar. Als Amerikaanse rentes hoger blijven of verder stijgen, worden beleggingen in dollars aantrekkelijker. Tegelijkertijd drukken hogere rentes op aandelen en andere risicobeleggingen.

Ook goud krijgt daardoor tegenwind. Het edelmetaal levert zelf geen rente op en heeft het vaak moeilijk wanneer de dollar stijgt en reële rentes oplopen.

Voor de Bitcoin koers geldt iets vergelijkbaars. De digitale munt reageert de laatste tijd gevoelig op hogere rentes, een sterkere dollar en dalende risicobereidheid op financiële markten.

Belangrijk inflatiecijfer op donderdag

Daarmee wordt donderdag een belangrijk moment voor beleggers. Dan verschijnt de PCE-index, de favoriete inflatiemaatstaf van de Amerikaanse centrale bank.

Vooral de kernvariant, waarbij de voedsel- en energieprijzen worden uitgesloten, van die index wordt scherp gevolgd. Als die laat zien dat de onderliggende inflatie opnieuw oploopt, kan dat de rentevrees verder versterken. In dat scenario kunnen de dollar en obligatierentes opnieuw stijgen.

Dat zou druk kunnen zetten op aandelenmarkten, goud en Bitcoin. Valt het cijfer juist mee, dan kan een deel van de rentevrees weer verdwijnen. Dat zou markten juist wat lucht kunnen geven.

Renteverhogingen nog geen zekerheid

Toch is het nog niet zeker dat de Amerikaanse centrale bank daadwerkelijk opnieuw de rente zal verhogen. Hogere rentes raken vooral rentegevoelige delen van de economie, zoals de huizenmarkt, consumenten met schulden en kleinere bedrijven.

Tegelijkertijd zijn sommige belangrijke groeisectoren, zoals investeringen in kunstmatige intelligentie en datacenters, minder gevoelig voor een beperkte rentestijging. Grote technologiebedrijven beschikken over veel kapitaal en hebben strategische redenen om te blijven investeren.

Daarom is de vraag of extra renteverhogingen de huidige inflatiedruk echt effectief zouden bestrijden.

Voorlopig blijft de centrale bank streng klinken om de inflatieverwachtingen onder controle te houden. Maar als de economische druk bij consumenten en de huizenmarkt verder toeneemt, kan het lastig worden om die strengere koers ook daadwerkelijk door te zetten.

Begin met investeren en krijg €15 gratis zilver cadeau

Investeer in aandelen, ETF’s, edelmetalen en crypto in één app. Via Newsbit en Bitpanda ontvang je nu €15 aan fysiek zilver bij je eerste investering van minimaal €50.

Geen synthetisch product maar echt goud en zilver in Zwitserse kluizen, volledig verzekerd en juridisch op jouw naam. Instappen kan al vanaf €1.

Sluit je aan bij 7 miljoen gebruikers en open nu gratis je account.

Claim €15 gratis zilver Je wordt doorgestuurd naar
4,6

De beoordeling is berekend door de cumulatieve beoordelingen van de App Store en Google Play te combineren, gewogen op basis van het aantal recensies per platform.

Wees als eerste op de hoogte van het laatste Crypto Nieuws

huis, woning, huizenmarkt, wonen

Nederlandse woningmarkt koelt verder af: huizenprijzen stabiliseren

huis, woning, huizenmarkt, wonen
hormuz, tanker
Elon Musk
Meer Beurs nieuws

Meest gelezen

Elon Musk
Lamborghini
investment stockbroke