Het faillissement van FTX in november 2022 was een gigantisch drama voor miljoenen mensen. Plotseling kregen zij het nieuws te horen dat hun vermogens vastzaten in een beursplatform dat miljarden dollars verloor door te gokken met de fondsen van zijn gebruikers.
Nu claimt de Financial Times dat klanten van het beursplatform 120 tot 140 procent van hun holdings terugkrijgen.
Goede ontwikkeling voor de schuldeisers
Die enorme stijging in de potentiële uitbetalingen voor de voormalige gebruikers van het beursplatform zijn natuurlijk het gevolg van de koersexplosies van Bitcoin en de rest van de cryptomarkt.
Daarnaast heeft FTX een aandeel van 8 procent in het AI-bedrijf Anthropic. Het plan is om daar tenminste 2/3e van te verkopen om 884 miljoen dollar op te halen voor de schuldeisers.
In principe is het natuurlijk fantastisch nieuws dat de gebruikers 120 tot 140 procent terugkrijgen, maar vergeet niet dat het veel meer was geweest als ze hun crypto-munten van toen nog hadden.
De omvang van de terugbetalingen aan de gebruikers hangt nog wel af van de Amerikaanse belastingdienst, die nog 24 miljard dollar aan belasting zou krijgen van het beursplatform.
Wel of geen belastingschuld voor FTX?
De juristen van FTX zijn van mening dat het beursplatform helemaal geen belastingschuld heeft in Amerika, omdat ze over het driejarige bestaan van de beurs alleen maar verliezen hebben geleden.
Duidelijk is dat het voor de voormalige gebruikers van het beursplatform een gigantische rollercoaster is tot nu toe. Na een beetje positief nieuws, is er altijd weer reden voor twijfel. Nu zijn dat dus weer die enorme belastingschulden in Amerika.
Voor Sam Bankman-Fried, de voormalige oprichter en CEO van het beursplatform, lijkt er binnenkort wel duidelijkheid te komen. Hij zou voor het einde van de maand te horen krijgen hoe lang hij de gevangenis in moet.
Nog 3 dagen: Pak nu je 20 Euro bonus bij Bitvavo
Sta je op het punt om de cryptowereld te ontdekken en overweeg je om Solana of een andere crypto te kopen? Grijp dan nu je kans met deze exclusieve aanbieding! Dankzij een speciale deal tussen Newsbit en de Nederlandse crypto beurs Bitvavo krijgen onze lezers een exclusieve aanbieding
Nog maar 3 Dagen Beschikbaar: meld je aan bij Bitvavo via de onderstaande knop en ontvang een welkomstcadeau van 20 euro helemaal gratis. En dat is niet alles – je betaalt ook geen handelskosten over je eerste 10.000 euro aan transacties. Meld je nu aan!
Blockchain-experts bekritiseren Britse sancties tegen cryptobeurs HTX
De discussie ontstond nadat het Verenigd Koninkrijk op 26 mei sancties oplegde aan Huobi Global S.A., het Panamese bedrijf achter HTX.
Meer dan 200 crypto-bedrijven voeren druk op: cruciale Amerikaanse wet nadert
Banken vrezen dat stablecoins met rente of rendement spaargeld kunnen wegtrekken uit het traditionele financiële systeem.
EU onderzoekt extra vermogensbelasting bovenop nationale heffing
Europese Commissie onderzoekt vermogensbelasting en exit taxes. Een nieuw rapport zorgt voor discussie over toekomstige belastingen in Europa.
Meest gelezen
Bank of America waarschuwt voor grootste aandelenbubbel sinds 1880
Deze topanalist van Bank of America waarschuwt voor de grootste bubbel sinds de spoorweghype van de 19e eeuw.
Crypto-analist legt uit waarom 1.000 XRP volgens hem levensveranderend kan zijn
Crypto-analist Steph Is Crypto schetst drie scenario’s voor XRP. 1.000 XRP kan oplopen tot bijna 24.000 dollar.
AI voorspelt XRP koers voor 30 juni 2026
AI-modellen voorspellen dat de XRP koers eind juni onder 1,20 dollar zakt. Bitcoin-zwakte en lage liquiditeit drukken de munt.
